Programma 9. Bestuur

9.8.1

Provinciale informatie is beter en duurzamer beschikbaar, toegankelijk en we publiceren actief openbaar

Eind 2023 zijn 8 van de 15 voor de provincie relevante informatiecategorieën actief openbaar gemaakt. Hierin volgen wij de werkdefinities vanuit het Ministerie van Binnenlandse Zaken waar die al beschikbaar waren.

We verwachten dat komend jaar de rest hiervan wordt opgeleverd, waarna wij deze conform implementeren.

De processen waar de documenten zijn die we openbaar moeten maken zijn in beeld. En er worden successievelijk verbeteringen doorgevoerd en waar mogelijk handmatige handelingen geautomatiseerd.

Er is een contactfunctionaris Woo aangewezen.

Alle documenten die momenteel openbaar gepubliceerd worden, worden direct doorgelinkt naar de landelijke Woo-index.
In samenwerking met HUA is een voorstel voor het instellen van een e-depot opgesteld om het duurzaam archiefbeheer verder te verbeteren. Het e-depot voorziet daarin: data die daarin gezet wordt is voor zeer lange termijn duurzaam toegankelijk.
Verder zijn er met het HUA afspraken gemaakt over metadatering en duurzame toegankelijkheid. Er is een initiatief gestart tussen Het Utrechts Archief, provincie Utrecht en Gemeente Utrecht om gezamenlijk een architectuurstudie te doen in het kader van de Wet open overheid.

Aanwijsbare verbeteringen in onze informatiehuishouding onder de programma’s Samenwerken & Dossiers en Wet open overheid en aansturing van CIO Office, alsmede betere inbedding van het toezicht en onze kwaliteitsprocessen.

December 2022 is er een basisplan voor een CIO-office opgeleverd. Na de bespreking van dit voorstel is in januari 2023 door het CMT geconstateerd dat voorgestelde positionering van het CIO-office niet goed past in onze organisatieontwikkeling. Daarom is besloten om de uitvoering niet volgens het voorstel in het basisplan in te richten, maar een meer bij de organisatie passende oplossing.
In 2023 is een start gemaakt met een nieuw sturingsmodel voor de ontwikkeling van de informatievoorziening. In september hebben we een interimmanager informatievoorziening aangetrokken die een start heeft gemaakt met het verbeteren van onze informatiehuishouding.

Duurzame invulling van de verplichtingen onder de Wet open overheid, waaronder een aangewezen contactfunctionaris Woo en aansluiting op de landelijke voorziening.

Meer actief openbaar gemaakte documenten, volgens onze gestelde prestatie indicatoren.

Duidelijke toekomstplannen en -afspraken voor Het Utrechts Archief, waarin onze belangen voor duurzaam archiefbeheer en toezicht zijn geborgd.