Programma 9. Bestuur

9.5.5

Het strategisch vermogen van de organisatie en lobbykracht is sterker

Het is gelukt om de regionale krachten in het kader de lobby te bundelen onder de vlag van de Metropoolregio Utrecht (MRU). De MRU wordt gedragen door de netwerkorganisaties van gemeenten (U10 en Regio Amersfoort) en de provincie Utrecht. Daarbij wordt nauw opgetrokken met de aangrenzende regio’s Foodvalley en Gooi- en Vechtstreek.

Zo werkten we met elkaar aan een MRU-agenda rond zowel de kansen als de uitdagingen die we in de komende jaren samen met het Rijk moeten grijpen en aanpakken. Met deze MRU-agenda nodigen we politiek en bestuurlijk Den Haag op verschillende manier uit om samen de handschoen op te pakken.

Eind 2023 startten met het werven van medewerkers voor de nieuwe strategische unit. Deze unit gaat begin 2024 van start. Vooruitlopend daarop is een strategische collegeagenda opgesteld waarin de belangrijkste ambities uit het coalitieakkoord zijn opgenomen. Die agenda is voorzien van een planning.

Operationaliseren unit Strategie.