Programma 9. Bestuur

9.4.1

Partners worden intensiever bij beleid, programma’s en projecten betrokken

Wij vervolgden in 2023 onze inzet om een zichtbaar, transparant, uitnodigend en toegankelijk bestuur te zijn voor de Utrechtse samenleving. Dit deden we door actief in gesprek te gaan met partijen, ondernemers en inwoners, door werkbezoeken, participatie en via lobby/belangenbehartiging. In het kader van de Omgevingsvisie werken we gebiedsgericht. Met deze stijl van besturen en netwerken werken we aan de verdere ontwikkeling van de provincie. Het betrekken en ruimte laten voor input van inwoners is belangrijk. Inwonerparticipatie en overheidsparticipatie dragen bij aan een sterkere verbinding tussen de provincie en haar inwoners. Deze uitgangspunten zijn bestendigd in de participatievisie en -leidraad die u in 2022 heeft vastgesteld. De visie focust op het samenspel met (groepen) inwoners.

Het college van GS heeft verschillende bezoeken gebracht aan gemeenten, waterschappen en andere grote stakeholders binnen de provinciale grenzen. Daarnaast is er een netwerkbijeenkomst georganiseerd voor alle 26 colleges van burgemeesters en wethouders (B en W) en het nieuwe provinciale bestuur om kennis met elkaar te maken.

In 2023 werd het hanteren van de visie en leidraad participatie bekender door verschillende activiteiten. Er is:

• een podcastreeks gemaakt;
  • een participatienetwerk opgericht;
  • een roadshow langs provinciale teams geweest.

Er hebben 15 tot 20 GS-werkbezoeken plaatsgevonden

Operationalisering visie- en leidraad participatie