Programma 9. Bestuur

9.1.2

De uitvoering van de rijkstaken (CvdK) is van betere kwaliteit

De commissaris van de Koning (cvdK) maakte in 2023 de loopbaanbegeleiding van burgemeesters intensiever door kwaliteitsverbetering van de klankbordgesprekken tussen de gemeenteraad en burgemeesters te bevorderen. Er is onder andere een training aangeboden aan de klankbordcommissies van alle Utrechtse gemeenteraden. Verder adviseerde de cvdK gemeenteraden om toegankelijk en inclusief taalgebruik in de profielschets te gebruiken.

Er ging in 2023 veel aandacht uit naar het voorzien in kwantitatief en kwalitatief voldoende opvangplekken voor asielzoekers en huisvesting voor statushouders. Dit vroeg veel inzet vanuit het Kansenmakersteam in de ondersteuning van de bestuurlijke processen en van de Utrechtse gemeenten bij het vinden van oplossingen in de asielketen. Voor een deel bestond die inzet noodzakelijkerwijs uit het vinden van plekken in (crisis)noodopvang. Met middelen die in de Programmabegroting 2023 beschikbaar gesteld zijn, heeft het Kansenmakersteam haar taken goed kunnen uitvoeren.

Ook maakten deze middelen het mogelijk om vanaf midden 2023 een Kansenmaker Sociaal toe te voegen aan het team. Deze uitbreiding voorzag in een sterke behoefte van een groeiend aantal gemeenten aan specifieke ondersteuning op het vlak van maatschappelijke inbedding van voorzieningen voor opvang en huisvesting. En op het kunnen beschikken van voldoende onderwijs en zorg voor nieuwkomers. Daarnaast bleek op de krappe arbeidsmarkt 1 vacature in 2023 nog niet vervulbaar, ondanks verschillende sollicitatieprocedures. Een andere vacature werd met vertraging ingevuld. Hierdoor is de beoogde uitbreiding niet helemaal en deels later gerealiseerd en is een onderbesteding is ontstaan.

Ook zijn in 2023 stappen gezet in het sterker maken van de samenwerking met de programma’s voor flexwonen en versnelling woningbouw. Dat kwam tot uitdrukking op casus-niveau en in verbeterde afspraken over werkwijzen. Ook is een organisatorische wijziging voorbereid die bedoeld is om de intensieve samenwerking verder te verankeren.