Programma 9. Bestuur

9.5.3

De relatie met de Europese Unie draagt meer bij aan de realisatie van provinciale beleidsdoelstellingen

In 2023 hebben we actief ingezet op behartiging van Utrechtse belangen bij de Europese instellingen. Dat hebben we gedaan in samenwerking met de overige 11 provincies in het Huis van de Nederlandse Provincies (HNP) in Brussel. We brachten voortdurend Europese beleidsontwikkelingen in kaart. Door hierover te rapporteren zorgen we dat we goed op de hoogte blijven van Europese actualiteiten, zodat we tijdig hierop kunnen anticiperen. Dit heeft onder meer geresulteerd in ongeveer 28 signaleringen, 1 position paper en 11 fiches voor de beoordeling van nieuwe commissievoorstellen (BNC).

Ook hebben we hebben actief ingezet op het benutten van Europese financieringskansen. We hebben 22 verkenningstrajecten uitgevoerd en 4 nieuwe Europese subsidies aangevraagd. Van de 4 zijn er 2 projecten goedgekeurd, 1 afgekeurd en het resultaat van de laatste aanvraag wordt verwacht in maart 2024. In 2023 waren we verder betrokken bij de uitvoering van 12 Europees gefinancierde projecten.
Europese projecten worden echter niet apart opgenomen in de jaarrekening omdat dit een vertekend beeld geeft. Dat heeft te maken met het feit dat deze projecten gekenmerkt worden door een meerjarige doorlooptijd met verschillende start- en rapportagemomenten.
De organisatorische inbedding van Europa vergroot de kans op succes in Europa. Daarom hebben we in het voorjaar een 2-daags werkbezoek aan Brussel voor directie en teamleiders georganiseerd. Het doel daarvan was om EU-bewustwording en -kennis te vergroten. En om verder kennis te maken met vertegenwoordigers bij de Europese instellingen en het Rijk. Op deze wijze konden we de Utrechtse standpunten onder de aandacht brengen. We waren in oktober ook bestuurlijk in Brussel vertegenwoordigd bij het HNP-netwerkevenement tijdens de European week of Regions and Cities (EWRC).

We hechten veel waarde aan regionale samenwerking en uitwisseling van kennis en ervaring. Daarom organiseerden we in 2023 een EU-leergang over Europese financiering. Dit maakt deel uit van onze regionale EU-praktijkgemeenschap (community of practice). Daarmee streven we er ook naar dat gemeentes en waterschappen uit de provincie de weg naar Europese middelen beter weten te vinden. In het najaar organiseerden we een regionale voorlichtingsbijeenkomst Europese financiering over circulaire economie.

Per prioritaire opgave stelden we een EU-scan op. Dit deden we op basis van het werkprogramma van de Europese Commissie. Hierbij inventariseerden we kansen en vertaalden die in een EU-uitvoeringsagenda met concrete aanknopingspunten voor 2024. Dit deden we in aanloop naar de nieuwe Europastrategie die in maart 2024 wordt geagendeerd ter besluitvorming.

Start Europese community of practice in de regio Utrecht

EU-leergang als onderdeel van community of pratice

EU-scans per prioritaire opgave (EU-kansenkaart)

Ambtelijk en of bestuurlijk werkbezoek Brussel