Programma 9. Bestuur

9.7.1

De Sociale Agenda is beter zichtbaar en uitvoerbaar binnen de Provinciale programma’s en op een aantal sociale thema’s aanvullend op gemeenten en andere organisaties

Met de Sociale Agenda dragen we bij aan meer gelijke kansen. Dat doen we enerzijds door als werkgever in de eigen organisatie diversiteit en inclusiviteit te bevorderen. Anderzijds door initiatieven aan te jagen die bijdragen aan een provincie waarin iedereen mee kan doen.

De uitvoering van de Sociale Agenda loopt op schema: de Sociale Agenda leeft steeds meer in de organisatie. In elke portefeuille zijn concrete voorbeelden van projecten te noemen waar aandacht is voor inclusiviteit. Ook wordt aandacht voor de ‘Sociale bril’ getoetst via de paragraaf “Kijk ook door de Sociale bril” die eind 2022 is toegevoegd aan het format van de Statenvoorstellen. Er zijn diverse projecten opgepakt. Zo heeft de provincie meegevaren met de Utrecht Pride, is er een start gemaakt met de uitvoering van het initiatiefvoorstel Slavernijverleden en is een challenge uitgezet om tot innovatieve oplossingen te komen die bijdragen aan een structurele verbetering van de instroom van verse en gezonde voeding bij voedselbanken. Gemeenten zijn enthousiast over de leernetwerkbijeenkomsten waarbij men ervaringen deelt en inspiratie opdoet voor toepassing. Maar we zijn er nog niet: het bereiken van de hoofddoelstelling (een inclusieve provincie én organisatie) is niet in 1 jaar voltooid. Dit is een proces, waarin het afgelopen jaar de eerste stappen zijn gezet. We willen nog meer medewerkers bereiken, de behaalde successen borgen en het gedachtegoed van de Sociale Agenda nog verder versterken en uitdragen samen met gemeenten en samenwerkingspartners. Hierbij wordt verbinding gemaakt met de Actieagenda Vitale Samenleving.

Sociaal DNA van de provincie: Implementeren van de Sociale bril door het toepassen op minimaal 5 opgaven, programma’s, projecten, teams (Oefenen met de Sociale bril met de teams in de organisatie, zogenoemde Sociale bril sessies).

Sociaal DNA van de provincie: Doorontwikkelen van de Sociale bril (In 2023 vindt evaluatie van de Sociale bril plaats en hoe de Sociale bril wordt toegepast in alle geagendeerde statenvoorstellen).

Inclusieve provincie: (Samen)Werken aan laaggeletterdheid (Minimaal 2 goede voorbeelden van signalering en bestrijding van laaggeletterdheid op de werkvloer)

In plaats van een eenmalige conferentie voerde Hoogleraar Maurice de Greef een verkenning uit naar de huidige stand van zaken op het gebied van laaggeletterdheid. Op basis van deze verkenning is een plan van aanpak opgesteld, om de komende jaren samen met partners aan de aanpak van laaggeletterdheid te werken.

Inclusieve provincie: Antisemitisme (Voorstel aanpak antisemitische meldingen in het OV en het aanbieden van anti-discriminatielessen, en in het bijzonder antisemitisme, in het onderwijs)

Inclusieve provincie: Adviseren aan programma’s zoals sport, toegankelijke dienstverlening, en cultuurparticipatie (Verdere uitwerking van de Sociale Bril sessies)

Inclusieve provincie: Uitvoering geven aan de Utrecht als regenboogprovincie (leernetwerkbijeenkomsten regenboogbeleid georganiseerd voor gemeenten, SchoolsOUT uitbreiden, Bijeenkomst Roze Ouderen)

Inclusieve provincie: Uitvoering geven aan het implementatieplan VN Verdrag Handicap

Inclusieve provincie: Advisering en aanjagen van de projecten met betrekking tot toegankelijke dienstverlening

Inclusieve provincie: Uitvoering geven aan de Issuekalender vanuit de Sociale Agenda

Inclusieve organisatie: Uitvoering geven aan de Aanpak Diversiteit en Inclusie

Inclusieve organisatie: Nader onderzoek naar D&I op de werkvloer n.a.v. het Medewerkers Belevings Onderzoek.