Programma 9. Bestuur

9.3.1

De ondermijning wordt tegengegaan, de weerbaarheid wordt gestimuleerd en de aandacht voor de wet BIBOB wordt vergroot

Het tegengaan van ondermijnde criminaliteit is in 2023 geïntensiveerd door het organiseren van kennisbijeenkomsten zoals De Dag van Vertrouwen en het Landelijke Bibob-congres. We besteedden ook aandacht aan het geven van trainingen aan Bibob-professionals in samenwerking met het RIEC Midden-Nederland. Impulsgelden zijn niet volledig besteed door personele wisselingen, maar aan het doelmatig gebruik van deze gelden is voldaan.

Verdere samenwerking is ook gezocht op het gebied van vakantieparken. Aan de Utrechtse gemeenten is de mogelijkheid geboden om kosteloos de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) op vakantieparken te laten bijwerken door specifiek standplaatsen in de BAG te registreren. We kunnen de werkelijke situatie en de eventuele problematiek die op vakantieparken speelt beter in kaart brengen door de BAG op orde te brengen.

De weerbaarheid van de kleinere gemeenten is versterkt via het “Ondersteuningsproject kleine gemeenten”. Dit project kwam voort uit de gesprekken met de kleinere gemeenten, de provincie Utrecht en het RIEC-Midden Nederland. Dit project is eind 2022 gestart en in 2023 afgerond.

Er zal nog invulling gegeven worden aan andere ondersteuningsprojecten, zoals lessen over het tegengaan van ondermijnende criminaliteit op middelbare scholen.

We vonden een geschikte kandidaat voor de functie regisseur Veilige Publieke Taak. De regisseur is op 15 januari 2024 gestart. De burgemeesters en dijkgraven zijn per brief geïnformeerd. De regisseur zal de Utrechtse gemeenten ondersteunen bij het uitwerken en implementeren van beleid over grensoverschrijdend gedrag tegenover politieke ambtsdragers. De regisseur zal ook assisteren bij casussen.

Het afgelopen jaar zijn 27 Bibob-onderzoeken uitgevoerd. Daarmee is aan de provinciale wens voldaan om jaarlijks minimaal 25 Bibob-onderzoeken uit te voeren.

De BAG-registratie van recreatie-objecten op vakantieparken verder bevorderen.

De actie-agenda Weerbare Overheid wordt verder uitgevoerd

Actie-agenda Weerbare Overheid 2022-2023

De Utrechtse gemeenten worden verder ondersteund in de weerbaarheid tegen en de aanpak van ondermijning via diverse ondersteuningsprojecten.

De weerbaarheid van de kleinere gemeenten is versterkt via het “Ondersteuningsproject kleine gemeenten”. Andere ondersteuningsprojecten zullen nog worden uitgewerkt, zoals lessen over het tegengaan van ondermijnende criminaliteit op middelbare scholen.

Kennisbijeenkomsten over ondermijning en de Wet Bibob blijven organiseren.

Beleidsregel Wet Bibob provincie Utrecht 2021

De organisatie van de interne weerbaarheid in het kernteam interne weerbaarheid wordt verder uitgebouwd.

Actie-agenda Weerbare Overheid 2022-2023

Het verder faciliteren van het interprovinciaal overleg Bibob en het verder versterken van de samenwerking met het Openbaar Ministerie en politie.

Beleidsregel Wet Bibob provincie Utrecht 2021

Het minimaal uit te voeren aantal Bibob-onderzoeken stijgt van 20 naar 25.