Programma 9. Bestuur

9.7.2

Het ondersteunen van de transitie naar een circulaire samenleving is sterker en meer integraal

In 2023 is uitvoering gegeven aan de Uitvoeringsagenda Circulaire Samenleving 2021-2023. Die inzet is breed verspreid onder alle domeinen van de provinciale organisatie.

Projecten die we “buiten” en door derden mogelijk maakten, zijn overwegend volgens plan uitgevoerd. De 3 regioversnellers Alliantie Cirkelregio Utrecht, Food Valley Circulair en Groen Hart Werkt hebben onder de vlag van het ecosysteem Circulair Midden NL (CMN) uitvoering gegeven aan een efficiënte en effectieve samenwerking in de regio (met gemeenten, onderwijsinstellingen, waterschap en ondernemers). Dit gebeurde in coalities (samenwerkingsverbanden) op het gebied van onder meer bouw, inkoop & opdrachtgeverschap, ondernemerschap en circulaire ambachtcentra.
Naast de subsidies voor het ecosysteem CMN zijn er ook projectopdrachten aan de diverse coalities van de CMN verstrekt. Bijvoorbeeld voor een project van de coalitie Monitoring om de monitoringsbehoefte van de gemeenten en de provincie Utrecht op te halen. Hiervoor vindt de verdere uitwerking plaats in 2024.

Daarnaast heeft de coalitie Bouw een uitvoeringsplan opgeleverd met onder andere aandacht voor bio-based bouwen en ook voor bestaande bouw. Ook is de coalitie Regionale Circulaire Inkopen en Opdrachtgeverschap (RCIO) vormgegeven. En er is een start gemaakt met de coalitie Circulair Ambachtscentra. De coalitie Utrechtse Circulaire Ambtenaren Netwerk (UCAN) stelde een uitvoeringsplan op. Er zijn in 2023, naast de doorlopende activiteiten, 6 thematische werksessies georganiseerd. Met het UCAN wordt de bestaande kennisbank (website) en het ondersteunend inkooploket voor partners in de regio doorontwikkeld.

Ook binnen de provinciale organisatie zijn de nodige resultaten opgeleverd. Zo is in bij de opdrachtgeving van de nieuwe concessie openbaar vervoer circulariteit als gunningscriterium opgenomen, worden handhavers opgeleid om circulair advies te geven en heeft een onderzoek concrete aanbevelingen opgeleverd voor een circulaire energietransitie.Op basis daarvan is het opzetten van een netwerk voor CET onderdeel geworden van de opdracht aan de ROM.

In 2023 is daarnaast een aantal bouwstenen opgeleverd voor een strategie op middellange termijn: Circulaire Samenleving. Begin 2023 is het rapport ‘Aanbevelingen middellange termijn strategie circulaire samenleving’ (MTS- CS) opgeleverd. Dit rapport is ter informatie naar de nieuwe Provincie Staten gestuurd. Medio 2023 heeft de Randstedelijke Rekenkamer (RRK) een onderzoek naar het onderwerp circulaire economie afgerond. PS hebben een voorstel aangenomen om de aanbevelingen van de RRK over te nemen en later uit te werken.

In 2023 is vertraging ontstaan in het verder uitwerken van de strategie op middellange termijn. Daarom schuift deze door naar 2024.

Organisatiebreed circulair kennisontwikkelplan.

In 2023 heeft als onderdeel van het organisatie breed circulair kennisontwikkelplan een inventarisatie plaatsgevonden van de ontwikkelvragen vanuit de organisatie op het gebied van circulaire samenleving. Deze vormen input voor de middellange termijnstrategie.

Organisatiebrede middellangetermijnstrategie Circulaire Samenleving 2030.

Er is enige vertraging ontstaan in het verder uitwerken van de middellange termijnstrategie. Daarom schuift deze door naar 2024.

Uitvoering van Programma Circulair Midden-Nederland in samenwerking met  Cirkelregio Utrecht,  Groene Hart Werkt! en Living Lab Regio Foodvalley Circulair. Met kennisuitwisseling tussen gemeenten via Regionaal Circulair Inkopen Overleg.