Programma 9. Bestuur

9.6.2

Verticaal toezicht en horizontale controle zijn aangepast aan de landelijke Agenda Toekomst van het (interbestuurlijk) Toezicht

Het huidige Beleidskader IBT Provincie Utrecht 2021-2024 sluit aan op een aantal punten uit het landelijk Actieplan Toekomst van het (interbestuurlijk) Toezicht (ATT). Voorbeelden van deze punten zijn:

• meer uniformiteit in het toezicht;
  • in dialoog met de toezichtontvangers;
  • thematische onderzoeken naast het reguliere toezicht.

We streven naar (landelijke) uniformiteit van het IBT. Hiervoor leverden we dit jaar inbreng door onder andere mee te werken aan de tool ‘goede praktijkvoorbeelden IBT huisvesting vergunninghouders’ (IPO-BZK), de IPO-werkgroep IBT-erfgoed en de landelijke ATT-werkgroep uniformiteit.

Themaonderzoeken op de verschillende toezichtgebieden (in ieder geval omgevingsrecht en informatiebeheer). Voor IBT-omgevingsrecht is dit in ieder geval een onderzoek op het thema strijdig gebruik van agrarische opstallen in het buitengebied.

Het in 2022 uitgevoerde thema-onderzoek ‘Constructieve Veiligheid’ (IBT omgevingsrecht) is in 2023 afgerond. Het onderzoeksrapport is gedeeld met alle Utrechtse gemeenten.
Het voorgenomen thema-onderzoek ‘strijdig gebruik van agrarische opstallen in het buitengebied’ is door capaciteitsgebrek niet voorbereid/uitgevoerd.

Vanuit de verschillende toezichtgebieden kijken we naar de mogelijkheden van power-BI (Business Intelligence) en het visualiseren van de aanwezige data.