Programma 9. Bestuur

9.6.1

De wettelijke toezichtstaak is beter en efficiënter uitgevoerd

Ook dit jaar voerden we weer de toezichtbeslissingen uit op basis van het Beleidskader IBT 2021-2024. Als onderdeel van risicogericht en proportioneel toezicht is daarbij zoveel mogelijk maatwerk toegepast: intensiever toezicht bij gemeenten die eerder werden beoordeeld als ‘voldoet deels’ of ‘voldoet niet’. Bij toezichtontvangers die 2 jaar op rij als ‘voldoet’ zijn beoordeeld, zijn quickscans gedaan. Voor alle IBT-domeinen werden de toezichtbeslissingen en bijbehorende interventies uitgevoerd. En zijn de uitkomsten gepubliceerd op de IBT-kaart.

In 2023 was de druk op de asielketen nog steeds erg groot. Het intensieve contact vanuit het interbestuurlijk toezicht met de gemeenten is daarom ook dit jaar voortgezet. Met alle Utrechtse gemeenten zijn er ambtelijke en soms bestuurlijke voortgangs- en toezichtgesprekken gevoerd. Ook in 2023 is er nauw samengewerkt met de Provinciale Regietafel Migratie en Integratie (PRT) en het Kansenmakersteam.

Als onderdeel van meer dialoog met de toezichtontvangers werd dit jaar weer een aantal kennisbijeenkomsten voor ambtenaren en bestuurders georganiseerd. Dit gebeurde op de domeinen Omgevingsrecht, Financieel toezicht en huisvesting vergunninghouders.

Toezichtbeslissingen op gemeenten, gemeenschappelijke regelingen en waterschappen zijn voorbereid en opgesteld, waarbij meer maatwerk (quickscans waar mogelijk en verantwoord) wordt toegepast. Uitkomsten zijn gepubliceerd op de IBT-kaart.

Bijbehorende monitoringstrajecten en interventies zijn uitgevoerd.

(Regio)Bijeenkomsten zijn georganiseerd per toezichtgebied over relevante onderwerpen om kennisdeling tussen gemeenten te stimuleren.

De informatieafspraken met de toezichtontvangers (IBT-verordening) is geactualiseerd.

De actualisatie is uitgevoerd. De geactualiseerde  IBT-verordening is door PS op 7-2-2024 vastgesteld.

De mogelijke nieuwe IBT-taak taakstelling asielopvang is voorbereid.

Bij de behandeling van het wetsvoorstel Spreidingswet in de Tweede Kamer (oktober 2023) is de beoogde provinciale toezichtrol per aangenomen amendement komen te vervallen. De toezichtrol taakstelling asielopvang is belegd bij het Rijk.