Programma 9. Bestuur

9.7.3

De transitie naar een klimaatneutrale samenleving wordt concernbreed beter verankerd en gemonitord

We coördineren onze inspanningen om de klimaatdoelen uit het nationale Klimaatakkoord voor Utrecht te behalen. We versnellen onze klimaatactiviteiten, formuleren waar nodig aanvullende klimaatacties, houden toezicht op de uitvoering ervan en werken onder andere via onze begroting toe naar een klimaatneutrale samenleving in 2050. Deze taken voeren we uit via het programma Klimaat centraal. We houden toezicht op de voortgang van onze inspanningen en die van partners met de Klimaatmonitor provincie Utrecht.

In 2023 is De Utrechtse Klimaataanpak: Naar Netto Nul uitgewerkt. Dit integrale koersdocument wordt vastgesteld in het voorjaar van 2024. Ook hebben we een in Nederland unieke CO2-effectprijs van € 875 onderdeel gemaakt van onze maatschappelijke kosten- en batenanalyses (mkba’s). Via Klimaatverbond Nederland is onderzoek gedaan naar verdere toepassing van maatschappelijke CO2-prijzen bij een groter aantal provinciale beleidsafwegingen en -keuzes. Dit moet in 2024 leiden tot nadere besluitvorming.

De coördinatie van onze duurzaamheidsinspanningen heeft een impuls gekregen via gespreksrondes met Utrechtse gemeenten en waterschappen, met de instelling van interne overlegtafels voor klimaat én met diverse communicatie-initiatieven. Zo ontstond er een intranetgroep Duurzaamheid voor het delen van aansprekende voorbeelden, aanpakken en bereikte resultaten. Tijdens de Nationale Klimaatweek heeft de organisatie laten zien hoe ze toewerkt naar een duurzame, gezonde en veilige provincie.

In de eigen bedrijfsvoering zijn grote en kleine verduurzamingsstappen gezet:

• In het inkoop- en aanbestedingsproces is het maatschappelijk verantwoord opdrachtgeven en inkopen (manifest MVOI) doorgevoerd.
  • Er is een start gemaakt met een technisch plan voor het duurzaam aanpassen van het Huis voor de provincie. Vooruitlopend hierop is het hele pand voorzien van ledverlichting en zijn er 60 laadpunten voor elektrische voertuigen op de parkeerdekken geplaatst.
  • Het verduurzamen van zowel het goederenvervoer naar onze kantoren als het woon-werkverkeer door eigen personeel is in gang gezet.
  • De standaard-vergaderlunch is inmiddels vegetarisch.
  • De provincie gebruikt geen wegwerpbekers meer.

Met ingang van de begroting voor 2024 rapporteert de provincie in een klimaatparagraaf jaarlijks over de maatregelen die ze neemt om verdere klimaatverandering tegen te gaan. De terugblikken en prognoses in deze paragraaf laten zien in hoeverre wij op koers liggen om de eigen klimaatdoelen te halen. In de jaarrekening 2024 wordt voor het eerst ingegaan op beleidsveranderingen die hiertoe in gang zijn gezet.

In de begroting van beleidsdoel 9.7.3 geldt voor 2023 en verder een indicator over de relatieve, jaarlijkse CO2-reductie. De Klimaatmonitor provincie Utrecht is in 2023 uitgebreid met indicatoren die de daadwerkelijke reductie verder inzichtelijk maken. Deze acties worden afgerond in het 1e kwartaal van 2024.
In 2023 is verder gewerkt aan het uitbreiden van de Klimaatmonitor provincie Utrecht tot op gemeentelijk niveau. Deze acties worden ook afgerond in het 1e kwartaal van 2024.

Een verdere uitbreiding en verfijning van de klimaatdashboards.

Ontwikkeling van scenario’s voor verdere broeikasreductie en -absorptie, met een overzicht van de verwachte ontwikkeling in uitstoot en provinciale instrumenten om bij te dragen aan de benodigde reductie.

Een 1e uitwerking van een Plan-do-check-act-cyclus en/of Planning & Control-cyclus voor de beheersing van maatregelen op het gebied van CO2eq-reductie en -absorptie in ieder programma.