Programma 9. Bestuur

9.5.4

De Staat van Utrecht is van niveau en beter afgestemd op de gebruikers

De Staat van Utrecht is de regionale kennisbron met informatie over de provincie Utrecht en alle Utrechtse gemeenten. De data en analyses over diverse thema’s hierin geven een beeld van het woon-, werk- en leefklimaat van de provincie en de 26 Utrechtse gemeenten. Het is daarmee voor beleidsmakers, bestuurders en maatschappelijke organisaties een belangrijke informatiebron.

Grofweg de helft van de themateksten op de website zijn vervangen. Hiermee is de website in vergelijking met begin 2022 compleet vernieuwd. De data in de databank zijn in 2023 maandelijks, per kwartaal of 1 keer per jaar vernieuwd.
Op 11 december 2023 is de nieuwe special ‘Kennismaken met de Wateropgaven binnen de provincie Utrecht’ gepubliceerd. Deze is op 22 december via een lanceringsevent kenbaar gemaakt aan het publiek. Er was veel interesse voor de special.

In vergelijking met 2022 zien we een stijging van raadplegingen van 26%. Hierbij keken we naar het aantal actieve sessies. Dit zijn de bezoeken van langer dan een minuut. De website heeft een B-status. Dit betekent dat de website grotendeels voldoet aan de eisen van de digitale toegankelijkheid. De pdf-bestanden van de oude specials (voor 2021 en ouder) zijn niet digitaal toegankelijk. Daarom heeft de website een B-status in plaats van een A-status. Alle themateksten die in 2023 geüpload zijn, voldoen aan de eisen van de digitale toegankelijkheid. Dit geldt ook voor de special van 2023.

Data en analyses zijn geüpdatet en waar mogelijk aangevuld.

Een nieuwe special is gemaakt en gepubliceerd.

De database en website zijn meer geraadpleegd dan vorige jaren.

De website is digitaal toegankelijk.