Programma 3. Bodem, water en milieu

3.4.8

De uitvoering van de VTH-taken door uitvoeringsdiensten, inclusief toezicht in het buitengebied, is effectiever en efficiënter.

De uitvoering van de VTH taken is grotendeels belegd bij de Uitvoeringsdiensten (RUD Utrecht en Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied. De kaders voor de uitvoering zijn vastgelegd in het VTH-beleid: de Uitvoering- en Handhavingstrategie (U&HS). De U&HS is uitgewerkt voor de overgedragen taken als de niet-overgedragen taken.

Samenwerking op het gebied van VTH krijgt steeds beter vorm. In de regio zowel in de voorbereiding en uitvoering van de Omgevingswet als in de regionale doelstellingen voor VTH. Hierdoor wordt de beleidscyclus van beleid -> beleidsuitwerking -> uitvoering -> monitoring steeds beter gesloten en op elkaar afgestemd. Door 2 keer per jaar zogenoemde Big8-sessies te organiseren, zijn alle betrokken optimaal aangesloten en wordt de opdrachtverlening en uitvoering effectiever.

Samenwerkingsstructuur Omgevingswet en regionale samenwerking ingericht en functionerend.

VTH-beleid voor de niet-overgedragen taken.

Optimalisatie van het Jaarlijks Uitvoeringsprogramma VTH door Big8 sessies.