Programma 3. Bodem, water en milieu

3.3.1

De bodem- en grondwaterkwaliteit is verbeterd en beter beschermd.

Grondwaterbescherming
Om aan de KRW-doelen te voldoen, verbeteren we de kwaliteit en kwantiteit van de grondwaterlichamen. Zodat er in de provincie voldoende en schoon grondwater is. We beschermen het grondwater voor de de functies: menselijke consumptie, toekomstige drinkwaterwinning (strategische grondwatervoorraden) en grondwaterafhankelijke natuur. We zorgen voor een betere bodemkwaliteit waar dat nodig is. De maatregelen die we uitvoeren, staan in het Uitvoeringsprogramma drinkwater en het Bodem- en waterprogramma 2022-2027 En zijn in meer detail beschreven in de tabel met beoogde resultaten hieronder.

Voortgang bodemsanering
Het Provinciaal Uitvoeringsprogramma Bodemconvenant (PUB) 2016-2022 dat doorliep in 2023 voerden we volgens planning uit. Het bodemprogramma wordt door middelen van het Rijk gefinancierd. Per jaar kunnen wij bij het Rijk per project een Specifieke Uitkering Bodem (SpUK) aanvragen. In 2023 verstrekte het Rijk een extra bedrag van € 2,8 miljoen aan SpUK.

Aardkundig monument
Aardkundige waarden zijn de onderdelen van het landschap die iets vertellen over de natuurlijke ontstaanswijze van het gebied en daarmee onze provincie. We beschermen deze waarden en wijzen aardkundige monumenten aan. We maken ze beleefbaar en benoemen de komende jaren nieuwe aardkundige monumenten, in overleg met grondeigenaren en gemeenten. We hebben voorbereidende stappen gezet om tot een nieuw aardkundig monument te komen.

Rapportage over de kwaliteit van het freatisch (ondiep) grondwater op basisstoffen: nutriënten, macroionen, metalen en gewasbeschermingsmiddelen.

Zie: Memorandum Toelichting rapportage freatisch grondwaterkwaliteit meetronde 2023 uitgevoerd in de provincie Utrecht, 7 februari 2024.

Rapportage over knelpunten en handelingsperspectief vanuit grondwater ten aanzien van kwaliteit  beken Gelderse Vallei.

Rapport is gereed. We verwerkten de inhoud in het concept Utrechts Programma Landelijk Gebied.

Zie: Statenbrief: concept Utrechts Programma Landelijk Gebied versie 1.0, UTSP-1088738041-10706, 4-7-2023

Een handreiking over het veilig en verantwoord afkoppelen van regenwater binnen de provincie Utrecht.

Dit handreiking is gereed. GS zullen de handreiking begin 2024 vaststellen en publiceren.

Rapportage over de risico's van diepe ondergrondse activiteiten op de kwaliteit van het grondwater dat wordt beschermd voor drinkwaterbereiding.

Rapport is gereed. Hieruit blijkt dat aanvullend onderzoek nodig is om een beter inzicht te krijgen in de diepe ondergrond om tot een wijziging van de huidige grondwaterbeschermingsregels te komen.

Een nieuw uitvoeringsprogramma bodem voor de periode 2023-2025.

Op 13 december 2022 verlengden GS, in verband met uitstel van de inwerkingtreding van de Omgevingswet, het uitvoeringsprogramma bodem tot en met eind 2023. De uitvoering verliep volgens planning. Momenteel is een nieuw uitvoeringsprogramma 2024 in de maak. Voor de periode 2025 en verder stellen we een programma bodem en ondergrond op.

Een nieuw aardkundig monument.

Wij hebben stappen gezet (selectie, netwerkopbouw) voor de benoeming van een nieuw aardkundig monument. In 2024 wijzen we een nieuw aardkundig monument aan.