Programma 3. Bodem, water en milieu

3.1.2

Meekoppelkansen bij dijkversterking zijn vaker benut.

In 2023 stond de uitvoering van het programmaplan Mooie en veilige dijken weer centraal (vastgesteld door GS in 2020). Samen met de waterschappen, gemeenten, Rijkswaterstaat en overige gebiedspartners werkten we door aan het verbeteren van de omgevingskwaliteit bij de zeven projecten van de Sterke Lekdijk, de Grebbedijk en SAFE (Streefkerk-Ameide-Fort Everdingen). Het project Salmsteke, onderdeel uiterwaard, is uitgevoerd. De trajecten Wijk bij Duurstede – Amerongen (WAM), Salmsteke – Schoonhoven (SAS), Culemborgse Veer-Beatrixsluizen (CUB) en Grebbedijk zijn in de planfase. De verkenningsfase voor de trajecten SAFE, Jaarsveld-Klaphek (JAK) en Irenesluis- Culemborgse Veer (ICU) zijn afgerond volgens de planning. In de verkenningsfase was het project Nieuwegein onderdeel van een groter traject: Jaarsveld - Vreeswijk. Voor de planuitwerking en realisatie wordt de dijkversterking Nieuwegein een apart project. De planuitwerking start in 2024. In 2023 is verder gewerkt aan de planvorming gebiedsontwikkeling rond dijkversterking Culemborgse Veer-Beatrix Sluizen (CUB) afgerond, uitvoering wordt verwacht vanaf 2025.

Tot nu toe belegden we de planvorming en uitvoering voor de meekoppelkansen bij de waterschappen. Voor Sterke Lekdijk is met een kostenoverschrijding op het traject SAS in het derde kwartaal van 2023 duidelijk geworden dat provincie en gebiedspartijen te weinig kunnen sturen op voortgang, inhoud en kosten in de huidige constructie en binnen de huidige afspraken. Bij SAS leidde dit in het vierde kwartaal van 2023 tot een wijzigingsovereenkomst die de bestuurders ondertekenden. In december 2023 is ambtelijk afgestemd om in 2024 andere afspraken te maken voor de meekoppelkansen in de uiterwaarden en in de dijkzone. Hiervoor werken HDSR, RWS en de provincie Utrecht, in afstemming en overleg met de gebiedspartners, een voorstel uit. Dit voorstel wordt bestuurlijk voorgelegd in het 1e kwartaal van 2024. We informeren Provinciale Staten met een brief in de loop van 2024.

Uitvoering en afronding van het project Salmsteke.

Planvorming Wijk bij Duurstede-Amerongen (WAM), Salmsteke-Schoonhoven (SAS) en Culemborgse Veer-Beatrixsluisen (CUB) en Grebbedijk.

Verkenning en planvorming Jaarsveld-Vreeswijk (JAV), Irenesluis- Culemborgse Veer (ICU)