Programma 3. Bodem, water en milieu

3.4.3

De luchtkwaliteit is beter en komt dichter bij de WHO-advieswaarden.

De herijkte uitvoeringsagenda Gezonde Lucht is eind 2023 afgerond. We hebben de voorgenomen doelen nog niet geheel gehaald. Maar we zullen die in de landelijke maatregelen versterken en in onze regio inzetten waar dat relevant is. We hebben in beeld wat de landelijke maatregelen voor houtstook zijn geworden en hierover hebben we gerapporteerd via een Statenbrief op 3-11-2023.

De pilot gebiedsgerichte aanpak hoog blootgestelde gebieden met gemeente Utrecht is uitgevoerd.

Ook in 2023 wordt luchtkwaliteit betrokken bij verkeers- en vervoerplannen, en zijn maatregelen voor verbetering van de luchtkwaliteit opgenomen in het Regionaal Mobiliteitsprogramma.

In 2023 werken we verder aan het concretiseren van walstroompunten, als vervolg op vooronderzoek dat in het najaar van 2022 afgerond is.

Meten met sensoren en burgerparticipatie: het project Globe wordt verder uitgerold tot maximaal 30 scholen. De actieve regionale burgermeetnetten worden gefaciliteerd om meetresultaten te interpreteren en gebruiken.

Wij zetten ons via het eigen netwerk en Europese samenwerkingsverbanden in voor een aangenomen Europese richtlijn luchtkwaliteit die goed past bij het Nederlandse standpunt.

Het Europese voorstel is nog niet definitief, daarmee kunnen wij nog geen invulling geven aan de richtlijnen.

In 2023 wordt de verkenning naar VTH-industrie afgerond en opdracht geformuleerd aan RUD.

Kennisdeling over gezonde lucht vindt plaats met gemeenten waaronder de thema’s houtstook, VTHindustrie, gevoelige bestemmingen.

Dit heeft nog niet plaatsgevonden en schoven we door naar het 1e kwartaal van 2024.

In 2023 is het duidelijk welke van de landelijk aanvullende maatregelen houtstook in onze regio toegepast worden door ons en gemeenten.