Programma 3. Bodem, water en milieu

3.1.3

De provincie is beter voorbereid op de gevolgen van overstromingen.

Wij werken samen met de Veiligheidsregio Utrecht, waterbeheerders en gemeenten aan gevolgbeperking overstromingen. In 2023 lag de focus op het delen van kennis en het stimuleren van gemeenten en beheerders van vitale en kwetsbare objecten. Zodat we bestaande en nieuwe ontwikkelingen bestand kunnen maken tegen overstromingen. Dit verloopt via de werkregio’s van klimaatadaptatie.

Sinds 2022 werken we aan de derde implementatiefase van de EU Richtlijn Overstromingsrisico’s (ROR). Op landelijk niveau is een plan van aanpak vastgesteld voor de jaren 2022-2027. Er wordt uitvoering gegeven aan de vereisten van de richtlijn en de maatregelen zoals opgenomen in het Overstromingsrisicobeheerplan (ORBP). In 2023 werkten we aan de voorlopige overstromingsrisicobeoordeling. Dit is een van de vereiste producten van de ROR.

Delen van handvatten voor overstromingsrobuust inrichten en stimulatie van gemeenten en beheerders van vitale en kwetsbare objecten om voor bestaande en nieuwe gebiedsontwikkelingen de gevolgen van overstromingen te beperken.

Deelnemen aan het proces van de Richtlijn Overstromingsrisico’s (ROR) en uitvoering geven aan het ORBP.