Programma 3. Bodem, water en milieu

3.1.4

De fysieke leefomgeving wordt beter voorbereid op klimaatverandering.

Het jaar 2023 was het laatste jaar van het Programma Klimaatadaptatie 2020-2023. De eindrapportage van het programma is gedeeld met Provinciale Staten. Zowel intern als extern zijn flinke stappen gezet. Er is een aantal grote dossiers waar het veranderende klimaat een duidelijk stempel op drukt, zoals de bouwopgave, de provinciale infrastructuur en de opgaven in het landelijk gebied. Hierbij worden grote investeringen gedaan Daarom is het van groot belang dat klimaatadaptatie vanaf de start meegenomen wordt nemen bij alle ruimtelijke ontwikkelingen.

De opbouwfase is met het afronden van het programma 2020-2023 formeel ten einde gekomen, hoewel het programma in aanloop naar het volgende programma nog doorloopt in 2024. Klimaatadaptatie staat goed op de kaart binnen de provincie Utrecht. Nu is het zaak om door te pakken.

Met de subsidieregeling ‘Klimaatbestendige, groene en gezonde steden en dorpen’ kenden we de afgelopen jaren in totaal € 2.817.000 aan subsidies toe voor uitvoeringsprojecten op het gebied van klimaatadaptatie. In 2023 is in 7 gemeenten een pilottraject gestart. In de pilot werd onderzocht wat nodig is om klimaatbestendige, natuurinclusieve en gezonde wijken te krijgen. De provincie faciliteert dit proces en streeft naar opschaling richting andere gemeenten. Enkele beoogde resultaten zijn licht vertraagd (zie onder).

In 2023 wordt de balans opgemaakt van de resultaten van het Programma Klimaatadaptatie 2020-2023 en er wordt een voorstel gedaan hoe klimaatadaptatie vorm kan krijgen na 2023.

Ondersteuning van concrete projecten en maatregelen op het gebied van klimaatadaptatie via de subsidieregeling Klimaatbestendige, Groene en Gezonde Steden en Dorpen.

Inzet is en blijft om te stimuleren dat alle Utrechtse gemeenten eind 2023 een lokaal hitteplan hebben.

Eind 2023 hadden 8 gemeenten een lokaal hitteplan. Dat aantal neemt de komende jaren verder toe. We blijven dit proces stimuleren. En we blijven ons ervoor in zetten dat binnen enkele jaren alle Utrechtse gemeenten een lokaal hitteplan hebben.

De mate van verankering van klimaatadaptatie binnen het provinciale beleid is te volgen via een monitoringsysteem.

Het dashboard monitoring klimaatadaptatie laat op een eenvoudige, kwalitatieve, manier zien in hoeverre klimaatadaptatie is verankerd binnen de verschillende beleidsterreinen en programma’s van de provincie. Vanwege capaciteitsproblemen hebben we een achterstand opgelopen bij het vullen van het dashboard. Het dashboard staat online, maar is dus nog in bewerking. In het voorjaar van 2024 ronden we dit af.

Inzet is dat bij nieuwe gebiedsontwikkelingen klimaatadaptatie standaard wordt meegenomen, zowel in de ruimtelijke inrichting als bouwwijze bij nieuwbouw en transformatie. Daarbij zijn de Afspraken klimaatadaptief bouwen Utrecht leidend.

Inmiddels is ook de landelijke maatlat groene klimaatadaptieve gebouwde omgeving tot stand gekomen. In veel dossiers, projecten en gebiedsontwikkelingen, nemen we de klimaatadaptatie mee. Zeker bij nieuwbouwprojecten. We nemen het nog niet overal standaard mee. Dat geldt vooral voor het bestaand bebouwd gebied.