Programma 3. Bodem, water en milieu

3.1.1

De primaire en regionale waterkeringen zijn op orde.

Om onze provincie te beschermen tegen overstromingen, versterken de waterschappen de dijken langs de Nederrijn en de Lek: de primaire keringen. Wij zijn bevoegd gezag bij deze dijkversterkingen. Daarnaast werken we voor de waterveiligheidsopgave aan de regionale keringen. Daaronder vallen boezemkaden, keringen langs regionale rivieren en compartimenteringskeringen. In de Omgevingsverordening zijn de veiligheidsnormen voor deze keringen opgenomen. Met de waterschappen zijn afspraken gemaakt over het toetsen en op orde brengen van de regionale keringen. Jaarlijks rapporteren de waterschappen aan ons over de voortgang van de verbeteropgave, de toets op de veiligheid en eventueel opgetreden veiligheidsrisico's. Het percentage van de keringen dat in 2023 voldeed aan de veiligheidsnorm is nog niet bekend. Maar de status staat op groen, omdat in 2022 al 92% van de keringen voldeed aan de veiligheidsnorm. In het voorjaar van 2024 leveren de waterschappen hun rapportages over het jaar 2023.

Met elk waterschap vinden (ambtelijke) toezichthoudersoverleggen plaats over de regionale waterkeringen, waarin we afspraken toetsen en voortgangsrapportages bespreken.

90% van de regionale waterkeringen voldoet aan de veiligheidsnorm.

Om te kunnen blijven zorgen voor veilige regionale waterkeringen werken we samen met andere provincies en waterschappen aan het Ontwikkelingsprogramma Regionale Keringen (ORK)