Programma 3. Bodem, water en milieu

3.4.2

De inclusieve breedtesport op duurzame accommodaties is sterker.

Met het Programma de Utrechtse Plus ondersteunden we in 2023 34 sportverenigingen bij het verduurzamen en klimaatbestendig maken van hun club. Samen met het Innovatieprogramma Gezonde Leefomgeving zijn 2 fieldlabs ‘sport & bewegen’ afgerond. De 3e zal begin 2024 gereed zijn. Bij de fieldlabs zochten we op vernieuwende wijze naar maatregelen die leiden tot meer sport en bewegen. We deelden de uitkomsten middels kennissessies met het netwerk van het Provinciaal Sportakkoord Utrecht. We stelden de nieuwe subsidieregeling ‘Versterking Sport- en beweegaanbod in de openbare ruimte’ vast. Met deze regeling stimuleren we het aanbod in de openbare ruimte, sportlocaties en/of recreatiegebieden. De regeling gaat begin 2024 open. Samen met het Nederlands Instituut voor Vechtsport en Maatschappij (NIVM), haar netwerkpartners en 28 sportclubs uit de provincie hebben we een vuist tegen discriminatie gemaakt. Onderdeel van het project zijn 7 scholingen (workshops) van ruim 83 trainers, communicatie en het stimuleren van nieuwe ontmoetingen. Dit zetten we in 2024 voort. De uitkomsten worden ook geborgd bij sportkoepelorganisatie NOC*NSF.

Samen met partners wordt er per thema minimaal één kennissessie georganiseerd (totaal vier).

De fieldlab ‘open sportpark’ ronden we af en we voeren twee andere fieldlabs uit, over ‘uitnodigende buitenruimte’ en ‘sportieve routes’. Er is één fietsvriendelijk sportpark ontwikkeld.

De fieldlabs ‘open sportpark’ en ‘sportieve routes’ zijn afgerond. Het fieldlab ‘uitnodigende buitenruimte’ zit in de afrondende fase en is begin 2024 gereed. De pilot ‘fietsvriendelijk sportpark’ is begin 2023 afgerond en de ervaringen hiervan zijn met het netwerk van het Provinciaal Sportakkoord gedeeld.

Minimaal vijf sportverenigingen worden begeleid bij het verduurzamen en klimaatbestendig maken van hun accommodaties.

Twee workshops voor het bevorderen van een meer inclusieve sport waarin voldoende aandacht is voor zowel racisme als discriminatie.