Programma 3. Bodem, water en milieu

3.1

De waterveiligheid en klimaatadaptatie is gewaarborgd.

Toelichting op beleidsdoel

Ook in de provincie Utrecht hebben we te maken met de gevolgen van het veranderende klimaat. Om de provincie nu en in de toekomst leefbaar te houden, moeten we rekening houden met een grotere kans op overstromingen, langere periodes van droogte, meer hitteproblemen en vaker hevige neerslag. De komende jaren zetten we in op het verhogen en verstevigen van de Lekdijk, het op orde krijgen van de regionale keringen en op het stimuleren van maatregelen voor klimaatadaptatie. Het Programma Klimaatadaptatie 2020-2023 hebben we inmiddels afgerond. De resultaten hebben we in november 2023 vastgelegd in een Eindrapportage. We werken nu aan een tweede uitvoeringsgsprogramma voor de periode 2025-2028. Met het programma Mooie en veilige dijken werken we met onze partners aan dijkversterking langs Rijn en Lek in combinatie met gebiedsontwikkeling in het rivierengebied.