Programma 3. Bodem, water en milieu

3.4.1

Er zijn meer impulsen voor een gezonde leefomgeving ontwikkeld.

In het voorlaatste jaar van het innovatieprogramma Gezonde leefomgeving zijn verschillende experimenten nog in volle gang (fieldlabs Sport en Bewegen; Slimme Monitoringprojecten) en is de samenwerking met andere teams en programma's versterkt. Hiermee is de basis gelegd voor de borging van het programma in 2024. Daarnaast zijn de netwerken om innovaties verder te brengen verder versterkt, met name de Data –en KennisHub voor Gezond Stedelijk Leven (DKH) heeft een stevige impuls gekregen vanuit de provincie. De vernieuwde opzet en strategie belooft de impact van het netwerk verder te vergroten. Het experiment om een Lerend Netwerk voor Gemeenten te initiëren is helaas tegengevallen en op grond van de geleerde lessen wordt nu gekeken naar een nieuwe opzet rondom een aantal andere gemeenten die experimenteren in pilotwijken die klimaatadaptiever, biodiverser en gezonder dienen te worden. De tussentijdse programma-evaluatie en een projectenscan hebben in 2023 de basis gelegd voor de ontwikkeling van het innovatie-instrumentarium waaraan in 2023 is gewerkt. In 2024 zal dit worden uitgedragen binnen (en buiten) de organisatie als onderdeel van de borging van het programma.

Er is een overzicht van geleerde lessen op basis waarvan besloten wordt welke tools en experimenten verder worden gebracht/opgeschaald.

Het netwerk van deelnemende gemeenten zorgt voor kennisdeling voor de toepassing van succesvolle experimenten in gezonde binnenstedelijke gebiedsontwikkeling.

Een bijeenkomst georganiseerd, artikelen gepubliceerd en een vervolgonderzoek geïnitieerd die innovaties in gezonde hoogbouwontwikkeling verder verspreiden onder gemeenten en projectontwikkelaars.

In 2022 organiseerden we een bijeenkomst over hoogbouw, met een bijbehorend magazine in nauwe samenwerking met team Versnelling Woningbouw. Door onderbezetting binnen het team is besloten om geen vervolgonderzoek te doen.

Ten minste drie experimenten worden geëvalueerd.

Ten minste twee communicatieproducten opgeleverd over de meerwaarde van innovatie voor een gezonde leefomgeving.