Programma 3. Bodem, water en milieu

3.2.2

De zoetwatervoorziening is robuuster en beter op orde en de waterketens zijn meer circulair.

Als provincie nemen we actief deel aan het project Toekomstbestendig Amsterdam-Rijnkanaal/Noordzeekanaalgebied. In 2023 startten we met de gebiedspartners in dit gebied met een vernieuwde samenwerking onder het Deltaprogramma: Delta regio Centraal Holland. Het doel van deze samenwerking is om de wateropgaves zoals wateroverlast, verzilting en waterbeschikbaarheid integraal op te pakken. En om die goed mee te nemen in de verschillende ruimtelijke processen die nu lopen, zoals NOVEX Groene Hart, UNED en het UPLG. Voor zover dat mogelijk is, bereiden we ook ruimtelijke keuzes voor. Dit traject heeft groot raakvlak met de werkzaamheden van het Deltaprogramma Zoetwater, voor dit gebied zoetwaterregio-West.

In zoetwaterregio Oost (Zoetwatervoorziening Oost-Nederland (ZON)) (voor Utrecht: Utrechtse Heuvelrug/ Gelderse vallei) werken we per gebied aan een (klimaat)robuuster watersysteem. Via deze samenwerkingsregio lopen op dit moment diverse onderzoeken, waaronder een onderzoek naar het klimaatbestendig maken van beekdalen. Ook via de Blauwe Agenda voeren we (pilot)projecten uit om het watersysteem robuuster te maken. Daarmee kunnen we waterafhankelijke functies beter bedienen. Een voorbeeld is de uitvoering van het project Zeisterbossen om met afstromend regenwater de cultuurhistorische watergangen te herstellen. We zijn met de zoetwaterregio’s in 2023 van start gegaan om de strategische doelen voor de volgende deltafase te verkennen en op te stellen. In 2024 zal dit verder vorm krijgen door de regionale knelpuntenanalyse(s) en het verbinden van de regionale opgaven.

De relatie tussen ruimtelijke ontwikkelingen en het watersysteem worden voor Utrecht-West ingebracht in verschillende ruimtelijke ordeningssporen.

We verzamelen en ontwikkelen kennis die bijdraagt aan een integrale visie op het watersysteem van de Utrechtse Heuvelrug.