Programma 3. Bodem, water en milieu

3.4.7

Er zijn meer initiatieven genomen voor duurzame en circulaire gebiedsontwikkeling.

Onder dit meerjarendoel valt de coördinatie van de Milieu effect rapportages (MER) en de advisering over een gezonde en veilige gebiedsontwikkeling. Beide zijn wettelijke taken. Voor 2023 hebben 2 MER-procedures afgerond. Dat waren NRD Windenergie Provincie Utrecht en MER-beoordelingsbesluit uitbreiding transformatorstation Breukelen–Kortrijk.

We hebben een gezondheidsscan opgeleverd die onszelf en gemeenten een handvat moet bieden om keuzes te maken voor een gezonde leefomgeving. Daarnaast hebben we de laatste indicatoren toegevoegd aan ons instrument voor Gezonde gebiedsontwikkeling. Dat is een visuele, digitale weergave van ingrepen in een gebied of wijk. Waarmee je inzichtelijk maakt wat de gevolgen zijn van bijvoorbeeld bebouwing voor klimaat of de aanleg van bomen tegen hittestress. De projecten zijn:
•   Sturingsmodel Nieuwegein ‘Grip op de groei’
•   Groenscenario’s Soesterkwartier Amersfoort
•   1e inventarisatie mogelijke toepassing bij gebieds-projecten A12 zone
•   Galgenwaard Utrecht
•   Demo’s voor Utrechtse Heuvelrug en NOVI congres.

We gaven advies over een gezonde leefomgeving in het ruimtelijk voorstel dat is opgesteld en de ontwikkeling van het bereikbaarheidsprogramma. Ook door afstemming met klimaatprogramma en Planteam GRO. Voor gemeenten dachten we bijvoorbeeld mee met de ontwikkeling van het sturingsmodel Nieuwegein voor de groeiende stad en groen- en klimaatscenario’s in gebouwde omgeving in Amersfoort. De inbreng baseerden we op de inhoud van de Gezondheidsscan en het inhoudelijk deel van het GGO-instrument. Samen met het GIS-team werkten we aan het prepareren van de GGO-module voor toepassing in gemeentelijke projecten door adviesbureaus.

Het uitvoeren van coördinerende taken in het kader van de provinciale bevoegd gezag-rol bij m.e.r.-procedures en hierbij extra aandacht schenken aan de provinciale ambities.

Toepassing en ontwikkeling van de Gezondheidsscan en instrumenten (zoals de GGO-maptable) om vroeg in het proces van beleids- en gebiedsontwikkelingen aandacht te realiseren voor de effecten op en de kansen voor een gezonde leefomgeving.

Advisering bij gebiedsontwikkelingen in ten minste 5 gemeenten om de bescherming en bevordering van de gezondheid in de praktijk te stimuleren.