Programma 3. Bodem, water en milieu

3.4.4

Er zijn minder geluidbelaste woningen en stiltegebieden zijn beter beschermd.

We hebben een samenwerkingsagenda met gemeenten voor geluid. Er is uitvoering gegeven aan 4 projecten. Daarvan lopen 2 projecten af: de gemeentelijk hogere waardenbeleid en de update van geluidrekenmodellen. De andere 2 projecten: de verlaging van geluidproductieplafonds spoorwegen en het project ‘onnodig lawaaiige voertuigen’ lopen nog. Voor de uitvoering van ons stiltegebiedenbeleid is de bebording op orde gemaakt. Met name in de gemeente Vijfheerenlanden plaatsten we veel nieuwe borden.

Met de gemeenten voeren we drie projecten uit, waarbij de inzet is gemeentelijke samenwerking met als doel de negatieve gezondheidseffecten van geluid te beperken. Hierbij is het streven om zoveel mogelijk aan te sluiten bij de WHO-advieswaarden.

De kwaliteit en omvang van stiltegebieden blijft behouden en het areaal van stille kernen blijft gelijk.