Programma 3. Bodem, water en milieu

3.3.4

De duurzame gebiedsgerichte aanpak van bodem en ondergrond is vaker ingezet.

Door de toenemende drukte in de ondergrond staat de kwaliteit ervan onder druk. Dat vraagt van overheden meer regie en onderlinge afstemming over duurzaam gebruik van de ondergrond. In 2023 maakten we een start om een gebiedsgerichte 3D-systematiek te ontwikkelen. Daarnaast deden de provincie en de gemeente Utrecht in 2023 voorbereidende studies. Deze studies zijn nodig om een vergunningaanvraag voor het praktijkonderzoek voor WarmteKoudeOpslag (WKO) in het Beurskwartier van de gemeente Utrecht goed te kunnen beoordelen (zie nadere toelichting bij beoogd resultaat).

We stellen een startnotitie op voor de ontwikkeling van een gebiedsgerichte 3d-systematiek. Hierbij werken we samen met andere overheden.

Het project startte met vertraging. We zijn eind 2023 begonnen met dit traject. En werken in 2024 verder aan deze startnotitie en de 1e stappen in de 3d-systematiek

Met het praktijkonderzoek WKO in 2e watervoerend pakket Beursgebied Utrecht werken we samen met de gemeente Utrecht aan een veilig en verantwoord gebruik van de ondergrond voor duurzame energie en drinkwater.

De planning van het project is vertraagd. In 2023 is de beslissing genomen om door te gaan naar de volgende fase. In deze nieuwe fase is de concessiehouder warmtelevering Beursgebied Eneco bezig het ontwerp uit te werken en onderzoek te doen naar geschikte locaties om bronnen aan te leggen voor het 1e WKO-systeem. Dit is ter voorbereiding van de vergunningaanvraag voor het WKO-systeem. Na verlening van de vergunning kan het open bodemenergiesysteem worden aangelegd door de concessiehouder.