Programma 3. Bodem, water en milieu

3.3.2

Energie uit de ondergrond wordt verantwoord en veilig benut.

Ook in 2023 hebben we bijgedragen aan het veilig en verantwoord benutten van de ondergrond voor de opgave Energietransitie (programma 4). Dit hebben we gedaan door onder andere:
·   Met de gemeente Utrecht mee te denken om provinciaal beleid voor open bodemenergiesystemen in een gemeentelijk bodemenergieplan voor de ontwikkellocatie Papendorp/Groenewoud uit te werken. Hiermee wordt de schaarse ondergrond optimaal benut voor het gebruik van bodemenergie en andere functies. Daarnaast zijn bestaande beleidsregels voor bodemenergie aangepast vanwege de inwerkingtreding van de Omgevingswet.
·   Twee adviezen op te stellen richting het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat op vergunningaanvragen aardwarmte binnen de Mijnbouwwet.
·   Kennis te ontwikkelen en bij te dragen aan onderzoeksprojecten over veilige en verantwoorde ontwikkeling van ondiepe bodemenergie en aardwarmte over het gebruik van de ondergrond. We wisselden deze kennis uit met onze regionale samenwerkingspartners, met andere provincies, kennisinstituten en het Rijk. Voorbeelden zijn onze bijdrage in het project inventarisatie van ondergrondgebruik voor drinkwaterwinning en energietransitie als onderdeel van de integrale grondwaterstudie Nederland en in de werkgroep aardwarmte en grondwater/drinkwater met partijen uit de aardwarmtesector en drinkwatersector en een aantal provincies.

Vastgestelde gebiedsspecifieke provinciale beleidsregels voor open bodemenergie op basis van gemeentelijke bodemenergieplannen.

Adviezen aan het Rijk bij vergunningaanvragen voor aardwarmte. We zorgen ervoor dat regionale en lokale belangen meegewogen worden.

Vergroten van de regionale kennis over kansen en risico’s van energie uit de ondergrond. We zetten opgedane kennis in voor het zo nodig aanpassen van beleid en het meedenken in gebiedsontwikkelings- en energietransitievraagstukken.