Programma 3. Bodem, water en milieu

3.3.3

Zorg dragen voor voldoende grondwater voor de functies openbare drinkwatervoorziening, menselijke consumptie, natuur en landbouw.

Drinkwaterbedrijven en provincies zijn wettelijk verantwoordelijk voor een duurzame veiligstelling van de openbare drinkwatervoorziening. De vraag naar drinkwater neemt toe in onze provincie door toenemende bevolkingsgroei en het vaker voorkomen van droge periodes. Samen met de drinkwaterbedrijven werken we intensief samen aan een breed scala aan activiteiten om te zorgen dat we in de toekomst voldoende drinkwater hebben. Van waterbesparing tot zoeken naar nieuwe drinkwatercapaciteit. We hebben in 2023 de Notitie Reikwijdte Detailniveau (NRD) voor een nieuwe winning van Vitens op Eiland van Schalkwijk ter inzage gelegd (UTSP-1784050844-48360). Dit is de start van een milieueffectenprocedure voor een aanvraag van een vergunning voor het onttrekken van grondwater. De NRD gaat over de reikwijdte en opzet van onderzoek naar de effecten van het onttrekken van grondwater voor de waterwinning. In het voorjaar van 2024 zullen we Vitens hierover adviseren. De meeste beoogde resultaten zijn conform planning uitgevoerd, behalve het voeren van gesprekken met 5 bedrijven over waterbesparing. De gesprekken vinden begin 2024 plaats.
Voldoende grondwater is, behalve voor drinkwater, ook nodig in (verdrogingsgevoelige) natuurgebieden en landbouw. Met het vaststellen van de uitvoeringsagenda Blauwe Agenda geven we hier invullen aan.

Advies aan Vitens of uitbreiding van bestaande winvergunningen mogelijk is.

Samen met onze partners uitvoeren van het ambitiedocument aan de hand van het uitvoeringsplan Blauwe Agenda.

Zie: Statenbrief: uitvoeringsagenda Blauwe Agenda Utrechtse Heuvelrug, UTSP-1784050844, 25-04-2023

De vervolgaanpak verdroogde natuurgebieden zijn ingebracht bij gebiedsprocessen in het landelijk gebied.

Zie: Statenbrief: concept Utrechts Programma Landelijk Gebied versie 1.0, UTSP-1088738041-10706, 4-7-2023

We voeren met 5 bedrijven gesprekken met als doel de bedrijven te stimuleren om waterbesparende maatregelen te nemen.

Het project is met vertraging gestart. De gesprekken met bedrijven voeren we begin 2024 uit.