Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

5.5.1

Het kwaliteitsnet goederenvervoer is verder doorontwikkeld

In navolging van de aanbevelingen in de evaluatie van het kwaliteitsnet goederenvervoer hebben we een overzicht en analyse laten maken van alle hubs in de regio Utrecht. We zijn met gemeenten in gesprek geweest om de aandacht voor knelpunten in de truckparking te vergroten. De logistieke monitor is uitgebreid met nieuwe data-items. In 2023 richtten we samen met de gemeente Amersfoort, de gemeente Utrecht en de Hogeschool Utrecht het Logistiek Platform Utrecht op. Er zijn diverse activiteiten georganiseerd met het logistieke bedrijfsleven.

Overzicht opstellen van kansrijke optimalisaties kwaliteitsnet goederenvervoer voor verkeersveiligheid, truckparking en hubs, die we met regionale partners en verantwoordelijken voor uitvoering bespreken.

Opnemen van aanvullende data over bestelbussen, lichte elektrische vrachtvoertuigen (LEVV’s), cargobikes en andere relevante voer- en vaartuigen in de logistieke monitor.

De logistieke monitor is aangevuld. Alleen op de onderdelen LEVV’s en cargobikes was nog onvoldoende informatie beschikbaar.