Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

5.4.1

De provinciale infrastructuur is veiliger

Via kleinschalige maatregelen op de N401 en N224 verbeterde de provincie de oversteekbaarheid van kwetsbare verkeersdeelnemers. Daarnaast verbeterde de provincie het areaal tijdens groot onderhoud door onder andere:
•   het realiseren van bermverharding
•   het plaatsen van geleiderail
•   het herinrichten van rijbaan
•   het terugbrengen van de maximumsnelheid.
Parallel daaraan startten we verkenningen naar verkeersveiligheidsverbeteringen op onder andere de N227 en de N229. De verbetermaatregelen richten zich vooral op het verbeteren van de oversteekvoorziening.

We leveren een actualisatie op van de Nota parallelwegen die duidelijkheid geeft over het gewenste gebruik en de daarbij passende inrichting van onze parallelwegen en de gewenste positie van het landbouwverkeer op onze (parallel)wegen.

De projecten die zijn beschikt door I&W vanuit subsidie ‘bermverharding’ en subsidie ‘Impulsgelden verkeersveiligheid’ zijn in voorbereiding, uitvoering of gerealiseerd. Bij nieuwe tranche(s) doen wij opnieuw een subsidieaanvraag bij het Rijk.

We brengen verkeersveiligheidsverbeteringen in die uitgevoerd kunnen worden tijdens onderhoudsmomenten en voeren quick wins direct door. Bijzondere aandacht gaat uit naar de verkeersveiligheidsadvisering bij implementatie van het Netwerkperspectief.