Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

5.2.3

De ruimtelijke programmering is beter gekoppeld aan modaliteiten.

Met multimodale knooppunten wordt de reistijd van mensen verkort. En de deur-tot-deurreis faciliteren we beter. Door de ruimte rondom stationsgebieden optimaal in te richten ontstaan aantrekkelijke plekken om te wonen, werken of verblijven. We zetten in op nabijheid als leidend principe voor de woningbouwopgave in onze provincie. Nabijheid betekent dat nieuwe ontwikkelingen komen op plekken waar al veel mensen wonen of werken. En waar het openbaar vervoer en het fietsnetwerk al goed geregeld is of kan worden.
Een belangrijke mijlpaal in de integraliteit tussen ruimtelijke ontwikkeling en knooppuntontwikkeling is een afgestemd ontwikkelplan met alle partners. Hier werken we samen binnen U Ned aan Regiopoorten: het ruimtelijk inrichtingsprogramma rondom knooppunten.
In 2023 investeerden we nog meer in de samenwerking met NS, ProRail, Rijkswaterstaat en gemeenten. Zo nemen we op diverse knooppunten in de gemeente Utrecht en op Regiopoortniveau deel aan een gerichte aanpak om de verbinding tussen het station en de omgeving te verbeteren (onder andere Vianen, Zuilen, Bilthoven en Breukelen).

Vaststellen plan van aanpak voor de ontwikkeling van een integraal U Ned-programma knooppunten.

Vaststellen plan van aanpak voor de ontwikkeling van een integraal programma knooppunten voor de regio’s Amersfoort en Foodvalley.