Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

5.3.2

De keten is sterker.

De beschikbaarheid van kwalitatief goede voorzieningen bij (ov)-knooppunten en in de first en last mile is belangrijk om aan een vlot, veilig en comfortabel regionaal fietsnetwerk te kunnen voldoen. Dit stimuleert namelijk het gebruik van het ov. We investeren daarom in voldoende stallingsplekken op stations en bij regionale bushaltes. Dit doen we door het zelf realiseren van fietsparkeerplekken bij eigen bushaltes. En het subsidiëren van gemeenten en ProRail. Door capaciteitsproblemen bij zowel ProRail als gemeenten zijn er in 2023 wel de aantallen stallingsplekken behaald maar in totaal op minder stations.

We leveren een bijdrage aan de realisatie van ongeveer 300 stallingsplekken bij 2 stations.

We droegen bij aan de realisatie van ongeveer 300 stallingsplekken bij 1 station: Abcoude.

We leveren een bijdrage aan de planvorming van ongeveer 1.650 stallingsplekken bij 3 stations.

We droegen bij aan de planstudie van ongeveer 2.650 stallingsplekken bij 2 stations: Vaartsche Rijn en Overvecht.

Fietsparkeerdrukmeting en evaluatie beleidslijn fietsparkeren bij bushaltes zijn uitgevoerd.