5.3.3 | Slim fietsen wordt op meer plaatsen ingevoerd. |
---|
Toelichting op meerjarendoel | |||
Activiteit | Planning | ||
Resultaten 2023 | |||
Toelichting | |||
Doel is om gegevens en feiten te verzamelen om meer inzicht te krijgen op het effect van maatregelen die we nemen voor ‘de fiets’. Specifieker: in hoeverre helpen de maatregelen mee aan de veiligheid, doorstroming en bereikbaarheid van de regio? Met die kennis kunnen we vraag en aanbod beter op elkaar afstemmen. We hebben meer en betere fietsdata nodig om te kunnen anticiperen op ontwikkelingen en om op het fietsgebruik te kunnen sturen. Op die manier kunnen we het mobiliteitssysteem optimaliseren. We willen daarnaast de huidige positieve aandacht voor ‘de fiets’ gebruiken om grote stappen te maken voor de fiets. ‘De fiets’ moet de vanzelfsprekende, aantrekkelijke en veilige manier van verplaatsen, sporten en recreëren worden. Daarbij richten we ons op innovaties om fietsgebruik te bevorderen. En we zetten in op samenwerking, kennisontwikkeling en kennisuitwisseling. Regionaal, nationaal en internationaal. Het profiel van regio Utrecht moet worden: een (inter)nationaal kennis- en innovatiecentrum op fietsgebied, waar het fijn wonen, werken, studeren en recreëren is. Dat maakt dat de regio een sterke economische concurrentiepositie heeft. Utrecht Bike Community heeft in 2023 7 bijeenkomsten en fietscafés georganiseerd. | |||
Beoogde resultaten | Status | ||
Naam: | Een breed opgezet gebruikers-/reizigerspanel is gelanceerd om meer inzicht te krijgen in gedrag, behoeften en (on)tevredenheid gebruikers-/reizigers, evenals een interactieve storymap voor alle onderdelen van het fietsprogramma. | ||
---|---|---|---|
Toelichting: | Er is een actieplan reizigersinformatie opgesteld. De reizigersinformatie voor fiets wordt primair gehaald uit de kwalitatieve metingen voor alle (nu 9) doorfietsroutes die in 2023 zijn uitgevoerd. Een herhaling van het WOW-onderzoek (Wegbeheerders Ontmoeten Wegbeheerders) in 2023 en een proef op 2 grote fietsprojecten binnen het Regionaal fietsnetwerk | ||
Naam: | Extra data worden ingewonnen door onder andere een tweede generatie snuffelfietskasten en Strava Metro hittekaarten. | ||
Toelichting: | Data uit 2e generatie snuffelkasten is er nu niet. Data uit Strava Metro database en uit ‘Ik fiets’-app is en wordt ingewonnen. | ||
Naam: | Voor Fietspad van de Toekomst zijn met een brede groep aan partijen 2 tot 5 labs georganiseerd en/of pilots gerealiseerd. | ||
Toelichting: | |||
Naam: | Het provinciaal ontheffingssysteem voor de speed pedelec is, bij een positief besluit, ingevoerd. | ||
Toelichting: |