Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

5.5.3

Het goederenvervoer is duurzamer

Voor de verduurzaming van goederenvervoer zetten we in op:
•   schonere voertuigen (zoals de modal shift naar scheepvaart);
•   schonere voertuigen (zoals elektrisch en waterstof aangedreven voer/vaartuigen);
•   bundeling van stromen (minder voertuigbewegingen).
Daarvoor participeren we onder andere in de Intentieovereenkomst Goederenvervoer over water, de Nationale Agenda Laadinfrastructuur voor Logistiek (NAL Logistiek) en het Waterstofconvenant provincie Utrecht. Aanvullend op de Intentieovereenkomst Goederenvervoer over water is in 2023 een Samenwerkingsorganisatie Schoon goederenvervoer over water opgericht. Om bedrijven te stimuleren en te faciliteren in schonere bevoorrading.

Afgelopen jaar is in onze provincie een extra waterstoftankstation geopend. De realisatie van 2 andere locaties is in voorbereiding, waarbij wij gefaciliteerd hebben in het voorbereidingsproces. We hebben verder uitvoering gegeven aan de afspraken in het Waterstofconvenant en het Europese programma LIFE New Hyts. In onze opdracht heeft Innovam een opleiding ontwikkeld voor chauffeurs en monteurs van zware waterstofvoertuigen. Er is ook onderzoek gedaan naar de kansen voor waterstof voor bedrijventerreinen in Amersfoort.

Oplevering onderzoek naar kansen voor waterstof (Power to x).

Wij maken afspraken met regionale partijen over de haalbaarheid en de aanleg van 3 tot 5 waterstof vulpunten.

Wij geven uitvoering aan de acties uit het Europees waterstofproject LIFE NEW HYTS, waarmee wij de regionale ambitie stimuleren in de toename van het aantal waterstof-gedreven voertuigen.

Wij verstrekken subsidies voor de ondersteuning van zero-emissie stadslogistiek.