Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

5.3.1

Het regionaal fietsnetwerk is vlotter, veiliger en comfortabeler.

In 2023 gaven we aan 5 projecten met prioriteit uit de intentieovereenkomsten met de U10/U16, regio Amersfoort en regio Foodvalley subsidie. Zo zetten we efficiënt en effectief in op het bereiken van een vlot, veilig en comfortabel Regionaal fietsnetwerk. In totaal verstrekten we € 3,5 miljoen euro aan bijdrage voor fietsprojecten op het Regionaal fietsnetwerk.
Een deel van de verkenningen en onderzoeken wat betreft fietsinfrastructuur voerden we volgens planning uit. Een deel schuift door naar 2024. Deze verschuivingen komen door capaciteitstekort, maar ook doordat sommige projecten afhankelijk zijn van externe ontwikkelingen.
De realisatie van doorfietsroutes nam in 2023 een vlucht. Wel is er op enkele trajectdelen sprake van enige vertraging. We verwachten dat we de 1e doorfietsroute in 2024 openen.

Aan minimaal 5 projecten uit de intentieovereenkomsten met de U10/U16, regio Amersfoort en regio Foodvalley wordt een bijdrage geleverd en in totaal dragen wij voor € 4 miljoen bij aan een vlot, veilig en comfortabel regionaal fietsnetwerk.

Voor 2 thema’s is een plan van aanpak vastgesteld om knelpunten aan te pakken. De thema’s zijn veiligheidsknelpunten op parallelwegen langs provinciale wegen en doorstromingsknelpunten voor fietsers bij VRI’s op provinciale wegen.

In 2023 leverden we het afwegingskader landbouwverkeer en parallelwegen op. In dit afwegingskader brachten we de veiligheidsknelpunten in beeld. Bij beheer en onderhoud passen we dit telkens verder toe. En we richten de parallelwegen volgens dit afwegingskader. In de 2e helft van 2024 zal de analysetool voor VRI's beschikbaar zijn. Hiermee analyseren we de wachttijden. Totdat we de tool opleveren, is dit niet mogelijk.

De studies naar de fietsbrug A12 bij Bunnik, fietsbrug Hollandse IJssel, ongelijkvloerse fietskruisingen op de N237/N238, een vrijliggend fietspad N410, fietspaden met breedteknelpunten en fietspaden die betere verlichting nodig hebben zijn afgerond.

We rondden de studies af. Behalve de studies naar de fietsbrug A12 bij Bunnik en het vrijliggend fietspad N410. De planning is dat we deze studies in de 1e helft van 2024 afronden en ter besluitvorming voorleggen conform de nota Investeren.

De eerste tranche fietspaden die betere verlichting nodig hebben, worden gerealiseerd, en ook de verlichting op de N226 tussen Maarsbergen en Leersum.

De OVL langs het fietspad N225 tussen Leersum en de A12 is aangelegd. Het wachten is op de stroomaansluiting van Stedin. De overige fietspaden realiseren we in 2024.

Alle provinciale fietspaden krijgen kantmarkering.

Het fietspad langs de McDonald’s (N238-zuid) wordt aangelegd.

De omgevingsvergunning is in december 2023 afgegeven en de bezwarentermijn is gestart. Realisatie staat voor de zomer van 2024 gepland.

De doorfietsroutes Amersfoort-Utrecht, Woerden-Utrecht, IJsselstein-Nieuwegein-Utrecht, Bunschoten-Amersfoort zijn gerealiseerd.

De realisatie van de doorfietsroutes vordert gestaag en een aantal ronden we grotendeels af. Door enkele tegenvallers in de uitvoering lukte het niet om de genoemde doorfietsroutes volledig af te ronden in 2023. De verwachting is dat we de routes Amersfoort-Utrecht, Woerden-Utrecht en Bunschoten-Amersfoort in 2024 afronden. IJsselstein-Nieuwegein volgt later in verband met ontwikkelingen bij Nieuwegein City.

De doorfietsroutes Veenendaal-Utrecht, Hilversum-Amersfoort, Hilversum-Utrecht, Houten-Lage Weide en Houten-USP (Utrecht Science Park) gaan de voorbereidingsfase in en voor enkele routes start zelfs de realisatie.

De doorfietsroute Veenendaal-Utrecht is in voorbereiding. De realisatie start in 2024. Hilversum-Amersfoort en Houten-Lage Weide zijn in voorbereiding. Voor Hilversum-Utrecht tekenden we de samenwerkingovereenkomst. En vindt de overdracht naar de voorbereidingsfase plaats. Voor de doorfietsroute Houten-USP moeten we de samenwerkingsovereenkomst nog tekenen. Dit gebeurt na een definitief besluit over de fietsbrug A12 bij Bunnik. We verwachten dit medio 2024.

Een intentieovereenkomst voor de doorfietsroute Dom-Dam is met het ministerie van IenW, RWS en de overige betrokken partijen getekend.

In het Bestuurlijk Overleggen (BO) Meerjarenprogramma Infrastructuur (MIRT) 2023 afgesproken dat op basis van een nadere uitwerking van het plan eind 2024 een besluit wordt genomen over het al dan niet realiseren van de Dom-tot-Dam doorfietsroute.

De revisie van het recreatieve fietsknooppuntensysteem is uitgevoerd.

Opdracht is gegund. Planning is de revisie voor het fietsseizoen 2024 uit te voeren.

Bestaande doorfietsroutes worden bewegwijzerd met speciaal voor doorfietsroutes ontworpen bebording.

Nadere uitwerking van maatregelen in het Regionaal Toekomstbeeld Fiets met als doel concrete uitvoeringsafspraken te kunnen maken met Rijk en gemeenten.