Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

5.4.5

Er wordt meer gebruik gemaakt van data en er zijn meer innovaties

In het kader van de Regionale Uitvoeringsagenda Verkeersveiligheid werken alle Utrechtse wegbeheerders met de ‘verkeersveiligheidsmeter’ die wij beschikbaar stelden. Deze applicatie voorziet wegvakken in onze provincie van een verkeersveiligheidsscore. Die passen wegbeheerders toe bij het maken van lokaal beleid, het beoordelen van snelheidsgerelateerde klachten of het aanvragen van subsidie. Voor het bevorderen van het doelmatig toepassen van verkeershandhaving heeft kortgeleden ook de verkeerspolitie toegang tot de applicatie gekregen. We werken daarnaast met een eigen ‘netwerkanalyse’. Deze brengt op basis van weg-, ongevallen- en gedragskenmerken verkeersveiligheidsknelpunten op de provinciale wegen en het provinciale fietsnet in kaart. In 2023 is ook het nieuwe letselinformatiesystemen met ongevallen van de ambulancedienst en regionale spoedeisende hulpafdelingen in gebruik genomen. Het informatiesysteem schept met name verbeterde inzichten in de locatie en toedracht van letselongevallen onder fietsers en voetgangers.

We hebben een dashboard met ambulancedata over verkeersslachtoffers operationeel voor regionaal gebruik.

Op basis van de ambulancedata actualiseren we de risicoanalyse uit het uitvoeringsprogramma verkeersveiligheid 2019-2023 als opstap naar een nieuw uitvoeringsprogramma (actualiseren risicogroepen en -gedragingen).

Aan het raadplegen en overnemen van uitkomsten uit het nieuwe letselinformatiesysteem zijn gebruikersregels verbonden. Hier zijn voor de openstelling in het najaar van 2023 contractuele afspraken voor vastgelegd. Er is daardoor iets later dan verwacht gestart met de data-analyse, namelijk in het 4e kwartaal van 2023. En daarmee aan de actualisatie van de risicoanalyse. Afronding en oplevering zal plaatsvinden in het 1e kwartaal van 2024.

We leveren een geactualiseerde verkeersveiligheidsanalyse op voor provinciale wegen (actualiseren risicovolle locaties).

We continueren de regionale samenwerkingsstructuur door vier regionale verkeersveiligheidsbijeenkomsten te organiseren en faciliteren de risicogestuurde aanpak door het regionaal verkeersveiligheidsmodel verder te ontwikkelen.