Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

5.4.2

Gemeentelijke infrastructuur wordt beter door stimuleringsbijdragen

We kenden dit jaar voor €2 miljoen subsidie toe aan verkeersveiligheidsverbeteringen op het onderliggende wegennet. En we benutten daarmee de totale subsidieruimte. Omdat de provincie voor 50% bijdraagt aan de realisatiekosten, betekent dit een regionale verkeersveiligheidsimpuls van €4 miljoen. De Utrechtse wegbeheerders zetten vooral in op:
•   de verkeersveiligheid van de fietser en voetganger door herinrichting van 30kmu zones;
•   het opwaarderen of vrijliggend maken van fietspaden;
•   het afdwingen van de snelheid door snelheidsremmende maatregelen.
Gemeenten volgen hiermee de ‘Regionale Uitvoeringsagenda Verkeersveiligheid’ die alle Utrechtse wegbeheerders, politie en Openbaar Ministerie eind 2021 ondertekenden.

De projecten waarvoor wij in 2021 en 2022 een beslissing hebben genomen, zijn in voorbereiding, uitvoering of gerealiseerd.

We stellen € 2 miljoen beschikbaar vanuit de Uitvoeringsverordening Mobiliteit voor realisatie van verkeersveiligheidsverbeteringen.