Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

5.1.1

Het in stand en beschikbaar houden van de bestaande infrastructuur op een vastgesteld kwaliteitsniveau.

Het overgrote deel van de onderhoudswerkzaamheden voerden we volgens de planning uit. Kleine delen schoven we door naar begin 2024. We kozen bij meer werkzaamheden voor hergebruik van materialen en de inzet van duurzame alternatieven. Hiermee haalden we de gestelde doelen.

Integraal prestatiecontract (IPC): uitvoeren van het (storings)onderhoud van verkeersmanagement (VRI, verkeersregelinstallatie) en openbare verlichting.

Integraal prestatiecontract (IPC): Er wordt een nieuw contract voor beheer en onderhoud afgesloten voor verkeersmanagementsystemen en openbare verlichting.

Kunstwerken: de beweegbare bruggen worden omgebouwd voor de bediening vanuit de bediencentrale Amsterdam (Waternet). De kunstwerken worden functioneel, veilig (betrouwbaar) en schoon gehouden.

Door problemen bij bediening vanuit Amsterdam (Waternet) wordt de geplande ombouw van de beweegbare bruggen niet gerealiseerd.
De kunstwerken bevinden zich in goede technische staat en ze zijn veilig, schoon en betrouwbaar.

Verharding: dagelijks onderhoud van de ruim 600 kilometer hoofdwegen, parallelwegen, busbanen en fietspaden. De wegen dienen te voldoen aan minimaal beeldkwaliteit B.

Verharding: In 2023 vinden op diverse provinciale wegen grote onderhoudswerkzaamheden plaats.

Wegmeubilair: in 2023 wordt een deel van de verkeersborden vervangen, omdat die aan het eind van hun technische levensduur zijn. Er wordt ook een aantal fietsoverkappingen vervangen.

Groen

Verkeersmanagementsystemen: de komende jaren worden onderdelen van diverse verkeersregelinstallaties (VRI’s) vervangen door iVRI’s.

Het storingsbeheer en regulier onderhoud voerden we in 2023 effectief uit. De onderhoudsprojecten voor VRI-vervangingen rondden we niet volgens planning af. Contractuele strubbelingen met de aannemer zijn hier de oorzaak van. We verwachten dat we de uitgestelde werkzaamheden in het eerste kwartaal van 2024 in zijn geheel wegwerken. We voerden alle geplande onderhoudsmaatregelen aan de bewegwijzering in 2023 uit. Voor de verlichte bewegwijzering zetten we de verduurzamingsslag door. Oude wegwijzers met tl-verlichting vernieuwden we met LED-verlichting of voerden we retroreflecterend uit, zodat deze minder energie of geen energie meer gebruiken. Op dit moment is 78% van de bewegwijzeringsvlaggen verduurzaamd.

Openbare verlichting (OVL): het in 2023 uit te voeren onderhoud bestaat voor het grootste deel uit het vervangen van armaturen en masten op diverse locaties.

We brengen de kwaliteit van de hemelwaterafvoer in beeld. Onderhoudswerkzaamheden aan de hemelwaterafvoer en verharding worden gecombineerd om overlast en onnodige kosten te beperken.

De Eem en het Merwedekanaal zijn voor onze provincie belangrijke (beroeps)vaarwegen. Hiervoor voeren we uit: baggeren, nautisch beheer, en het onderhoud van de beschoeiing/damwanden langs de vaarwegen.