Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

5.3.4

Stimuleren van gezond en veilig fietsgedrag is beter.

Afgelopen jaar hebben we de lopende campagnes doorgezet. Wij zien kansen om het fietsgebruik nog meer te vergroten. We richten ons op het stimuleren van (veilig) fietsgebruik door het inruilen van de auto voor de fiets aantrekkelijker te maken. Vooral in de korte afstanden naar het werk is nog winst te behalen. Door de verjonging van het gebruik van de elektrische fiets zien bepaalde doelgroepen de fiets als een steeds aantrekkelijker vervoermiddel voor het dagelijks gebruik. De e-bike en speedpedelec bieden de reiziger bovendien de mogelijkheid om sneller grotere afstanden op de fiets af te leggen. Bij de langere afstanden zien wij kansen voor de fiets in het voor- en natransport van een ketenreis (fiets-ov-fiets en ook fiets-auto-fiets). Ook zien we kansen bij specifieke doelgroepen, zoals nieuwe Nederlanders, basisschoolkinderen en ouderen. Aan de hand van deze kansen en wat we de afgelopen jaren op het gebied van fietsstimulering leerden, hebben we een nieuwe strategie fietsstimulering opgesteld. Deze gaan we vanaf 2024 implementeren.

Meerjarige regionale gedrags- en stimuleringscampagne 2.0 is uitgerold.

Meerjarige regionale strategie voor fietsstimulering is in 2023 opgesteld. In 2024 wordt de organisatiestructuur uit de strategie uitgerold en wordt er gewerkt aan de bouwstenen van de strategie: ‘interventies’, ‘communicatie’ en ‘monitoring en evaluatie’