Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

5.7.4

Het mobiliteitsmanagement is van betere kwaliteit

Met mobiliteitsmanagement hebben we ingezet op gedragsverandering door minder en anders reizen te stimuleren. Dit hebben we vooral in samenwerking met Goedopweg gedaan. Dit heeft geleid tot meer slim en duurzaam reizen dankzij de aanpak met onder andere werkgevers. We hebben in Europees verband geparticipeerd in een onderzoeksagenda voor deelmobiliteit op regionaal niveau. Ook hebben we landelijk en regionaal acties ondernomen om meer personeel voor ons vakgebied te interesseren en op te leiden, onder andere door een studentenchallenge.

Er is een verkenning gedaan naar het opzetten van een reizigerspanel om mobiliteitsgedrag te monitoren. Bij een positieve afweging wordt het reizigerspanel opgestart.

Door personele uitval is deze actie niet opgestart.

Er is een onderzoeksagenda voor deelmobiliteit op regionaal niveau (GoedopWeg) en in Europees verband (INTERREG) ontwikkeld en de eerste (daarbij behorende) onderzoeken zijn opgestart.

In samenwerking met Mobility Lab zijn start-ups gevonden die met innovaties bijdragen aan de mobiliteitstransitie. Deze start-ups worden verbonden aan launching customers om pilots op straat te testen.

In 2022 had het programma van Mobility Lab niet geleid tot samenwerking met startups in onze regio. Na evaluatie begin 2023 hebben we, ook onder andere door de ingewikkelde juridische samenwerkingsvorm, gekozen om geen vervolg te geven in 2023.

Er is een regionale human capital agenda opgesteld voor slimme mobiliteit, waarin samen met de Utrecht Talent Alliantie een plan is uitgewerkt om personeel op te leiden binnen het vakgebied van slimme mobiliteit.