Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

5.6

Negatieve effecten van mobiliteit op de kwaliteit van de leefomgeving zijn laag

Toelichting op beleidsdoel

Wij streven ernaar negatieve effecten van mobiliteit op de kwaliteit van de leefomgeving te voorkomen. Waar dat niet kan, zetten we ons in om deze negatieve effecten te minimaliseren. In 2023 hebben we dat gedaan door maatregelen te realiseren om de geluidhinder door verkeer op provinciale wegen te verminderen. En de oversteekbaarheid voor fauna te verbeteren. Ook hebben we in onze studies en werkprocessen duurzaamheidseisen en kansen consequent meegenomen. Zo startten we voor het thema duurzame infrastructuur in 2023 met het consequent vullen van het Dashboard Duurzaam GWW, om meerjarig onze vorderingen te monitoren. In de studiefase en voorbereidingsfase van projecten krijgt klimaatneutraal en circulair werken steeds meer aandacht.

Vanuit de samenwerking Regionaal Mobiliteits Programma (RMP) is vanuit het speerpunt Stads- en dorpslogistiek een onderzoek uitgevoerd naar de kansen en bedreigingen voor duurzame logistiek per gemeente. Voor het speerpunt elektrisch rijden & laadinfrastructuur inventariseerden we maatregelen ter aanvulling op bestaande maatregelen van gemeenten. Bovendien ondertekenden we in november een nieuwe samenwerkingsovereenkomst met de Nationale Agenda Laadinfrastructuur.