Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

5.2.1

De uitvoering van knooppuntontwikkeling in partnerschap gaat vaker en beter.

We streven naar een hogere kwaliteit en diversiteit van reisvoorzieningen, op de knooppunten die essentieel zijn voor het functioneren van het mobiliteitsnetwerk en die van betekenis zijn voor de economische kerngebieden . Daarbij gaat het om het vervoeraanbod (de dienstregeling), maar ook om de beschikbaarheid van fiets- en autoparkeerplaatsen. En om voorzieningen om het wachten en verblijven op een knooppunt fijner te maken.

Voor het ontwikkelen van ov-knooppunten is goede samenwerking erg belangrijk. Knooppuntontwikkeling is complex. En vergt de inzet van verschillende publieke, private en maatschappelijke partijen. Ook de inbreng van omwonenden en gebruikers is waardevol en kan de betrokkenheid vergroten. Bij de uitvoering van het provinciale programma Multimodale Knooppunten werken we integraal samen met alle betrokken stakeholders rondom de knooppunten. We bekijken knooppuntontwikkeling vanuit ruimte, mobiliteit en milieu. Met de gemeente Utrecht geven we knooppuntontwikkeling een plek in de OV-Alliantie. Ook met andere gemeenten passen we passende samenwerkingsvormen toe om gezamenlijk op te trekken. Vaak is een handelingsperspectief of visie een start voor bestuurlijke besluitvorming tot verbetering.

Voor knooppunt Amersfoort Centraal legden we het ambitiedocument bestuurlijk vast. En richtten we een ambtelijk en bestuurlijk vervolgtraject in. Voor knooppunt Breukelen is de provincie trekker van de kwaliteitsimpuls met een uitgebreid participatie -en ontwerptraject voor concrete investeringsvoorstellen waar in het volgende kwartaal bestuurlijke besluitvorming op plaatsvindt. Dit gebeurt in goed partnerschap met de gemeente, NS en Prorail. In Vianen zijn concrete verbetermaatregelen gerealiseerd. Reizigers beschikken nu over meer en betere wachtruimte, voldoende fietsparkeercapaciteit en een betere looproute. Daarmee stopt het niet voor dit knooppunt. De genoemde eerste fase was de hink. Hierna volgt fase 2 (stap) en de verder in de toekomstgerichte sprong . We zetten voor Bilthoven met de gemeente een gezamenlijk onderzoek uit voor verplaatsing van het busstation om veiligheid, reistijd en efficiency te verbeteren. En om zicht te krijgen op kosten, mogelijkheden en invloed factoren. Voor knooppunt Veenendaal de Klomp stelden we een handelingsperspectief op als start voor het verbeteringstraject

Reisvoorzieningen van en naar de knooppunten zijn verbeterd of op peil gebleven. Focus ligt op beschikbaarheid van fiets- en autoparkeerplaatsen en voorzieningen om het wachten/ verblijven op een knooppunt aangenamer te maken.

Het aantal gebruikers van de voorzieningen bij knooppunten is toegenomen; dit hangt af van het aanbod aan reismogelijkheden.

Dit is het uiteindelijke doel en afhankelijk van meer activiteiten door de Provincie, vooral tijdens de werkdagen, wordt het pre-corona niveau nog niet bereikt

De reizigersbeleving van de knooppunten is verbeterd.