Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

5.1.3

De voorbereiding en realisatie van infrastructurele projecten is duurzamer, effectiever en efficiënter.

De voorbereiding en realisatie van infrastructurele projecten is in 2023 wederom moeizaam verlopen. Door onderbezetting is het noodzakelijk geweest om te prioriteren. We kozen ervoor om het onderhoud te blijven uitvoeren ten koste van een aantal investeringsprojecten die daardoor vertraagd zijn. Verder hebben investeringsprojecten last van de stikstofproblematiek. Dit heeft ervoor gezorgd dat 50% van het investeringsvolume niet is gerealiseerd en doorschuift naar latere jaren.

Spoortunnel Maarsbergen: De provincie Utrecht, de gemeente Utrechtse Heuvelrug en ProRail werken hier gezamenlijk aan. In 2023 vindt de aanbesteding plaats door ProRail. Het project is in 2026 gereed.

N233 Rijnbrug (incl. Geertsesteeg): Het project is stilgezet vanwege onvoldoende budget. Een taskforce geleid door de provincie Gelderland probeert een oplossing te vinden.

Het Rijk en de provincie Gelderland hebben extra geld toegezegd. Echter, het project is toch nog voor onbepaalde tijd vertraagd, omdat er een oplossing voor de stikstofproblematiek moet worden gevonden.

N233 Rondweg-Oost in Veenendaal: de m.e.r.- en bestemmingsplanprocedures zijn voor onbepaalde tijd vertraagd in verband met het stikstofvraagstuk. In 2023 vindt de aanbesteding plaats.

Het project is nog voor onbepaalde tijd vertraagd omdat er een oplossing voor de stikstofproblematiek moet worden gevonden. Fase Groenpoort ging wel door, omdat de gemeente Veenendaal dit deel meenam in het bestemmingsplan. De aanbesteding voor Groenpoort vond in 2023 plaats. De realisatie van fase Groenpoort vindt plaats in 2024.

Op 20 trajecten/locaties zijn in 2023 projecten in voorbereiding en/of realisatie om de doorstroming, verkeersveiligheid en of leefbaarheid te verbeteren of vanwege vervanging.

We hebben 14 projecten gerealiseerd in 2023. Een aantal projecten heeft vertraging opgelopen in de voorbereiding door factoren als: een tekort aan personeel, de complexiteit van de projecten, verleggingen van kabels & leidingen en de stikstofproblematiek.