Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

5.2.2

Het aantal verbetermaatregelen voor knooppunten is groter (met gerichte subsidies).

Om de kwaliteit van knooppunten te verbeteren, nemen wij deel aan projecten van derden of treden wij op als trekker in de voorbereiding. In 2023 hebben we samen met gemeenten gewerkt aan onder andere de kansrijke knooppunten. Er vond een intensivering van de subsidieaanvragen plaats, tot boven het beschikbare budget voor 2023. Een aantal projecten start in 2024 waardoor we het beschikbare budget niet overschrijden.

We zien hierbij een nieuwe focus op het gebied van toegankelijkheid. Waarbij toiletvoorzieningen voor bepaalde reizigers het verschil maken tussen wel of niet reizen. In Zeist plaatsen we een toiletvoorziening. Voor Vianen is deze in onderzoek. Ook is er een start gemaakt met de ontwikkeling van meer deelmobiliteit op knooppunten en specifieke haltes. Hiervoor werken we nauw samen met de uitvoeringsorganisatie Goedopweg.

We hebben het afgelopen jaar meer traditionele verbeteringen doorgezet:
•   Op Amersfoort Vathorst is het busstation ingericht.
•   Op Amersfoort Schothorst openden we een nieuwe 24/7 bewaakte fietsenstalling geopend voor 350 fietsen en 32 OV-fietsen.
•   We verdrievoudigden het aantal fietsparkeersplekken op de Snelbuzz Halte Meerkerk. Dit deden we in samenwerking met gemeente, provincie Zuid-Holland en Rijkswaterstaat.
•   Het reeds eerdergenoemde Vianen kent nu een OV-fietscarrousel en verbeterde fietskluizen.
•   In Utrecht Vaartsche Rijn verbeterden we naar aanleiding van een schouw diverse zaken, zoals:

o   de aanleg ontbrekende blindegeleidelijnen;
o   aanpassen bewegwijzering naar de bussen;
o   toepassen landelijke Hub informatiestijl;
o   aanpassing van de markering bij de tramoversteek.

Voor Veenendaal Centrum en de Klomp startten we verbeteringstrajecten. Voor de Gooicorridor stellen we in nauwe samenwerking met de provincie Noord-Holland een hubstrategie op. Voor Nieuwegein City realiseren we een nieuw toegankelijk en toekomstvast busstation.

De beschikbare subsidie van € 1 miljoen is volledig ingezet voor de verbetering van knooppunten.