Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

5.4.3

Verkeerseducatie en -voorlichting is beter

In 2023 heeft provincie Utrecht in totaal 86% van het aantal basisscholen bereikt. Dit bereik wordt geleverd door een breed pakket aan gedragsinterventies op het gebied van verkeersveiligheid (BlindSpot, Afleiding, Streetwise, Verkeersouders en Theoretisch Verkeersexamen). Naast het aanbod van verkeerseducatie op basisscholen, werden er ook gedragsinterventies uitgevoerd op andere locaties. Op middelbare scholen werden 285 lessen gegeven op de thema’s afleiding en weerbaarheid/groepsdruk in het verkeer. Er deden 281 jongeren mee aan de praktijkdag voor jonge automobilisten. Het Doortrappen netwerk groeide tot 16 actieve Doortrappengemeenten met in totaal 89 uitvoeringen in 2023. De ondersteuning aan gemeenten voor de uitvoering van de landelijke campagnes is ook in 2023 geboden. Daarnaast is het BOB-team 39 keer ingezet in 16 gemeenten. De fietsverlichtingscampagne had een zeer groot (online) bereik: 1,6 miljoen. Dit zijn de cijfers tot midden december. De campgane liep nog langer door. Door de analyse van het huidige verkeerseducatie en -voorlichtingsaanbod is ons aanbod volledig geactualiseerd. En hebben we de prioritaire doelgroepen helder in beeld. Verschillende aanpassingen op het aanbod zijn al genomen in 2023. In 2024 wordt hier verder aan gewerkt.

We bieden gedragsinterventies aan voor alle leeftijden met een accent op basisscholen. We streven naar een bereik van 70% van de basisscholen en maken ons bereik geografisch inzichtelijk.

We onderzoeken op basis van ambulancedata of we met ons huidige aanbod aan gedagsinterventies alle relevante risicogroepen bereiken en ontwikkelen een voorlichtingsstrategie voor eventueel ontbrekende risicogroepen.

We geven regionale invulling aan de landelijke voorlichtingscampagnes snelheid/buurtacties, MONO, BOB en continueren de regionale aanpak voor fietsverlichtingscampagne via social media.

We ontwikkelen een nieuwe verkeerscampagne om het gebruik van verdovende middelen in het verkeer te ontmoedigen.

We ronden een verkennende studie af naar de mogelijkheden om het gedrag van beroepsvervoerders en zakelijke rijders te verbeteren (inclusief MONO zakelijk).

Vanwege het uitvallen van een medewerker is de verkennende studie naar de mogelijkheden om het gedrag van beroepsvervoerders en zakelijke rijders te verbeteren niet afgerond in 2023. Dit onderwerp nemen we als verkennende studie op in het volgende Uitvoeringsprogramma.

We stimuleren doortrapgemeenten om provinciebreed ten minste 30 doortrapactiviteiten te organiseren voor senioren.