Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

5.8.2

Regionale programma’s worden beter ontwikkeld en uitgevoerd

In 2023 werkten we verder met de partners aan maatregelen om de groeiopgave voor verstedelijking en mobiliteit op een gezonde wijze te faciliteren. In het programma U Ned doen we dat samen met:
•   de ministeries van IenW, Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), Economische zaken en Klimaat (EZK)
•   de gemeenten Utrecht en Amersfoort
•   de U10
•   Regio Amersfoort gemeenten.
Samen werkten we aan verschillende programmalijnen om op korte termijn projecten te realiseren. En we doen onderzoeken voor grotere verstedelijkings- en bereikbaarheidskeuzes op midden en langere termijn. Zo heeft de mobiliteitsstrategie verder vorm gekregen met een Aanpak 2030 en de start van een Mobiliteitsagenda voor de regio Amersfoort. Verder is in 2023 onder andere het MIRT Onderzoek voor de A12 zone en Rijnenburg van start gegaan.

In het BO MIRT 2023 is het Ontwikkelperspectief NOVEX gebied Utrecht – Amersfoort 2040 ‘Gezond groeien in nabijheid’ onderschreven als basis voor verdere uitvoering van de opgaven in de metropoolregio Utrecht. Om afspraken te kunnen maken over de verdere uitvoering werken we in 2024 samen aan een adaptief programma en Regionale Investeringsagenda (RIA).

In 2023 hebben wij onze belangen ingebracht bij de pauzering van de grote wegen en vaarwegenprojecten aan Rijkszijde.

Op 20 december 2023 presenteerden we ons Alternatief plan voor de Ring Utrecht.

In 2023 geven we verdere uitwerking aan de mobiliteitsstrategie wat resulteert in concrete beslisinformatie voor maatregelen die nodig zijn om de regio in 2040 bereikbaar te houden.

In 2023 maken we, op basis van het uitgewerkte regioalternatief, afspraken met het Rijk over de vergelijkbaarheid van het regioalternatief voor het Tracébesluit A27/A12 Ring Utrecht.