Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

5.6.3

De mobiliteit is duurzamer met o.a. minder uitstoot van broeikasgassen

Er is gewerkt aan het verduurzamen van de infra, vervoermiddelen en mobiliteitsgedrag in de provincie. In diverse studieprojecten zijn de duurzaamheidskansen geïnventariseerd die worden meegenomen naar de voorbereidingsfase. Voor duurzame infrastructuur hebben we in 2023 gestart met het consequent vullen van het Dashboard Duurzaam GWW . Dit is de start om meerjarig onze vorderingen te monitoren.

Samen met de MRA-E is gewerkt aan uitbreiding van de provinciale laadinfrastructuur voor personenauto’s. We ondertekenden in november een nieuwe samenwerkingsovereenkomst met de Nationale Agenda Laadinfrastructuur. Zo geven we een vervolg aan de landelijke en regionale samenwerking voor de uitbreiding van laadinfrastructuur voor personenauto’s in onze provincie.

In het Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP) werken we samen met gemeenten aan verduurzaming van gedrag. In 2023 is nader vorm gegeven aan de samenwerking door het oprichten van een bestuurlijke kopgroep. Er zijn 6 speerpunten benoemd waarop verduurzaming van mobiliteit kansrijk is:
•   stads- en dorpslogistiek
•   fietsinfrastructuur
•   ruimtelijke inrichting nieuwbouwlocaties
•   werkgeversgedrag
•   elektrisch rijden & laadinfra e
•   Openbaar Vervoer.
We hebben op deze speerpunten met gemeenten acties in gang gezet. Zo is voor het speerpunt Stads- en dorpslogistiek onderzoek uitgevoerd naar kansen en bedreigingen voor duurzame logistiek per gemeente. Voor het speerpunt elektrisch rijden & laadinfrastructuur zijn maatregelen geïnventariseerd ter aanvulling op bestaande maatregelen van gemeenten.

Overzicht opstellen van (potentiële) vulpunten in het netwerk voor elektrisch laden en waterstof voor de logistiek.

Uitwerking van minimaal 3 actieplannen voor duurzame regionale mobiliteitsmaatregelen in samenwerking met gemeenten.

Actualisatie van het Regionaal Mobiliteitsprogramma duurzame mobiliteit.

In de regionale samenwerking met gemeenten is afgesproken om meer te focussen op samenwerking in de speerpunten, monitoring en communicatie. Hiervoor zijn de uitgangspunten geformuleerd en acties gestart. Daarom is in regionaal verband ervoor gekozen om niet het programma zelf te actualiseren.

Volledig vullen van de monitor Duurzaam Grond-, Weg- en Waterbouw voor alle projecten.

Het inhoudelijk koersdocument is in 2023 afgestemd op de meest recente duurzame mobiliteitsambities.