Programma 5. Bereikbaarheid I - Algemeen

Beleidsdoelen

5.4

Het aantal verkeersdoden en ernstig gewonden is laag

Toelichting op beleidsdoel

Het aantal verkeersdoden in de provincie Utrecht nam af van 35 verkeersdoden in 2022 naar 33 in 2023. 4 verkeersdoden vielen op provinciale wegen. Dat zijn er 2 minder dan in 2022. In de provincie Utrecht steeg het aantal verkeersgewonden van 1.252 in 2022 naar 1.441 verkeersgewonden in 2023. Het aantal verkeersgewonden op provinciale wegen steeg van 137 in 2022 naar 151 verkeersgewonden in 2023.*

Via een integrale aanpak werken we aan het verder terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers. Deze aanpak bestaat uit verbeteringen aan de infrastructuur, werken aan veilig verkeersgedrag door verkeerseducatie en gerichte campagnes en door het versterken van verkeershandhaving. Monitoring vindt plaats door te investeren in betere en actuelere data. Periodiek overlegt de provincie met regionale wegbeheerders, politie, Openbaar Ministerie en belangenorganisaties over het wegnemen van verkeersveiligheidsrisico’s op niet-provinciale wegen. Hiervoor stellen we ook subsidie voor beschikbaar. Voor de periode 2019-2023 is dit € 10 miljoen.

*De cijfers in dit jaarverslag wijken af van de cijfers die wij jaarlijks opnemen in onze verkeersveiligheidsmonitor en waarover wij PS informeren via een Statenbrief. Dat heeft als reden dat het bestand waarop wij onze verkeersveiligheidsmonitor baseren geen (voorlopige) cijfers bevat voor het jaar 2023. Deze cijfers komen pas eind april 2024 beschikbaar. De alternatieve bron bevat wel voorlopige cijfers over 2023, maar de kwaliteit van de cijfers is van lagere kwaliteit.

Om een trend over de jaren heen te kunnen maken, houden we voor de jaarverslagen dezelfde bron aan. Het verloop van het aantal verkeersdoden en verkeersslachtoffers tussen de tijdelijke en definitieve cijfers is redelijk vergelijkbaar. Hierdoor kunnen we aan de hand van beide bestanden een uitspraak doen over de ontwikkeling van het slachtofferbeeld. Voor een goed beeld over de absolute aantallen, adviseren wij de verkeersveiligheidsmonitor met definitieve cijfers af te wachten die doorgaans eind april beschikbaar komt voor Statenleden. Een kanttekening bij het gebruik van het bestand met (tijdelijke) verkeersslachtoffer is dat er met terugwerkende kracht wijzigingen kunnen plaatsvinden in de aantallen van eerdere jaren. Het kan daarom voorkomen dat het slachtofferaantal over bijvoorbeeld 2022 in dit jaarverslag afwijkt van het slachtofferaantal in het jaarverslag over 2022

Deze pagina is gebouwd op 05/30/2024 06:56:46 met de export van 05/30/2024 06:42:02